Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-31, 22:53   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Sytrådsfråga

Jag har precis fått min symaskin lagad/servad.

Kvinnan i butiken anmärkte över att jag använder "budgettråd" (stora rullar) och säger att de tappar partiklar som kan skada maskinen.

Det förstår jag fullt. Hon säger att jag ska använda Gutermann istället och försökte visa genom att nypa med fingrarna och dra tråd genom fingrarna och visa att det finns "stoft" på fingrarna. (vilket hon inte lyckades med egentligen)

Men problemet, är att när jag personligen gjorde samma test härhemma (kom ihåg att jag ofta fick färgprickar/bitar på maskinen vid trådguiderna), på mina gutermann-trådar så fick jag mycket färgprickar/partiklar på mina fingrar. Och när jag testade mina "budget"-rullar (nästan alla är Dor-Tak) så fick jag ingenting i fingrarna.

Då blev jag lite fundersam...

Vad tycker ni att jag ska göra? Gå över till gutermann, även om de fäller för mig, eller fortsätta med mina Dor-Tak rullar ändå?

Man kan ju börja undra, eftersom de ju säljer gutermann själva.

Gäller polyestertråd.

Jag tycker fortfarande bra om gutermann(med undantag för fällningen), bara det jag blev fundersam av detta här. Men det är stor skillnad i pris. 20 kr för en dor-tak rulle eller 60+ kr för en motsvarande gutermann.

(symaskinen ifråga är Pfaff 919)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 23:22   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Jag använder både Gütermann och vanlig budgettråd. Bland annat syr jag så mycket svart att det aldrig skulle funka om jag investerade i dyra rullar hela tiden.

Ett tips är ju att använda Gütermann till andras plagg, och budgettråd till dig själv Att slarva lite på sina egna plagg är ingen fara, men det vore ju pinsamt om budgettråden brast i någon annans plagg som man satt nålen i Sedan får man räkna på vad det är man syr; en quiltad duk går inte igenom lika mycket som en väska, t ex.

Min maskin är från 60-talet och det har väl använts lika mycket kvalitettråd som budgettråd på den, kan jag anta. Och den går fortfarande
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 02:04   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Läs tidigare tråder. Det är stor skillnad på olika budgettrådar och dessutom på hurpass känsliga olika maskiner är.

Att vissa dåliga trådar kan skada maskinen i längden är det inget snack om. Jag har själv varit med när "våran" reparatör har plockat isär och rengjort luddiga maskiner. Och Gütermantråden har över lag mycket bra kvalite (vilken av deras trådar vad det du blev luddig av?) men det händer nu och då att det dyker upp ett par dåliga rullar. I så fall tycker jag absolut att du ska gå tillbaka med tråden till butiken!
Själv syr jag mycket svart och gjorde åt sex 1000mrullar förra året. Dom kostar 62 kronor i vår butik vilket jag tycker är helt ok.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 03:15   #4

Hmm.
Jag syr mest dockkläder, så det ska till mycket om tråden ska brista av användning.

Jag tror jag håller mig till märket Dor-tak och inte bara köpa vilken budgettråd som helst. Och till udda färger köper jag gutermann.

Jag har av nån anledning avog inställning mot Mölnlyckes trådar.
Gammal 2007-08-01, 06:25   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Alla trådar fäller fibrer visst kan det variera i mängd men faktum är att det lossnar fibrer från tyget när det matas samt när nålen går igenom det - det syns kanske inte så väl men det är definitivt en hel del. Det är aldrig någon som säger att vi bara skall sy i kvalitetstyger.

Visst är det inte bra för maskineriet om det kommer in en massa partiklar som aldrig tas bort. MEN ta t ex en overlock - där blir det formligen massor med ludd nsom flyger omkring från kniven. Vid normal rengöring så håller overlocken rätt länge ändå. Ärligt talat så tror jag faktiskt att man försöker lura oss med det här snacket om att man bara skall använda den och den tråden och att tråd är färskvara och allt möjligt... Jag blir faktiskt lite arg.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 08:32   #6

Jag håller helt med dig!

Jag tänkte också på det inatt. Det är väldigt många tyger som luddar som 17, även om de är jättedyra. Sammet. Fuskpäls. Ja, listan kan göras lång.

Då är luddet från tråd ingenting alls, i jämförelse.

Jag tycker att en maskin borde kunna tåla sådant. Annars så är det konstruktionssvaghet. Självklart ska man rengöra maskinen, men man kan ju bara rengöra där man når. Om luddet far långt in där man inte kan nå, så är det konstruktionsfel.

Jag är också lite arg.

Jag tycker att man ska kunna använda det man vill ha. Om en maskin inte vill använda någonting annat än t.ex. gutermann så är det en jättedålig maskin i mina ögon.

En maskin ska kunna tålas att sy allt vad man kastar på det. Om det är jätteluddigt eller så, så får man rengöra bättre emellan, men jag tror bestämt att luddiga tyger är värre än luddiga tråd.
Gammal 2007-08-01, 09:09   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag tror visst att du kan använda dina billiga trådar om du tycker att dom fungerar i maskinen inte går av stup i kvarten.
investera istället i en liten bordsdamsugare som har bra smala långa munstycken och låt den ligga framme på ditt sybord.
just på overlockens knivar och inni kan det av vissa tyger bli jättetjockt i maskinen.jag dammsuger då mellan varje tygbit. Det är när det får ligga kvar som det åker långt in i maskinen.
Just min lilla dammsugare har en borste längst fram på munstycket. Så här ser den ut.kanom stark motor som verkligen suger.
Bifogade bilder

axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 09:31   #8
petral petral är inte uppkopplad

Budgettråd

Hej
Under alla mina år som jag sytt i ca 25-30 så har jag alltid använt budgettråd.Som alla andra säger så finns det så mycket tyger som luddar.
Se bara till att göra rent maskinen noga och ofta.
Jag gör rent alla mina maskiner varje söndagskväll så att dom är fit for fight igen till veckan som kommer.Om jag syr med luddigt tyg så gör jag rent efter att jag sytt med det.
Maskinerna i dag är så pass kostsamma så man tycker att dom ska tåla lite "tuffare" tag.
Lycka till
vh Petra
petral är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 11:31   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Kalla inte Dor Tak för budjettråd.
Det är helt enklelt en kvalitetstråd till bra pris.
Finns i 120 färger dessutom.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 13:05   #10

Som jag misstänkte. Jag tycker att Dor-Tak är för bra för att avfärdas. Och priset är lagom för mig!

Då antar jag att affären helt enkelt vill sälja gutermann och försöker få alla att köpa gutermann?
Gammal 2007-08-02, 13:31   #11
egustav3 egustav3 är inte uppkopplad

Dammsugare

Hej,

var har du fått tag på den lilla dammsugaren och vad är det för märke? Verkar ju kanon att kunna ha en liten dammsugare att rensa maskiner med men även alla trådar och småskräp som hamnar på golvet. Jag har aldrig sett en sådan liten förut.

Hej
Elisabeth
egustav3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 21:04   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag köpte den hos vitvaruhuset i kalmar. den heter prinsess det är en bords dammsugare men den går på ström hela tiden inte uppladningsbar jah har den i husbilen när jag är ute med den .Det var den som hade den bästa sug effekten av alla. Motorn är på 600-700 watt och det är mycket för en sådan liten.
den har en sugeffekt så man blir förvånad jag kanskebetale någon 100-lapp mer än dom andra bords dammsugarna.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 21:42   #13

Precis som vissa tandläkare säkerligen blir betalade av vissa företag för att göra reklam för just deras tandtråd eller liknande, så har säkert sybutikerna någon liknande överenskommelse. Fast jag kanske bara är paranoid? Hela Eskilstuna är en Gütermann-stad tyvärr, bortsett från enstaka budgetrullar, men jag vill ha något som kan konkurrera ordentligt...
Gammal 2007-08-02, 22:24   #14

Men för mig är det bättre att en stad är gutermann-stad än mölnlycke-stad. I alla fall i min erfarenhet tycker jag att gutermann är bättre än mölnlycke (trots att jag bor nära Mölnlycke! )

Men det är sant, ofta ser man bara G eller M i butiker. Knappt andra märken alls. Dor-tak såg jag hos Panduro, men mkt begränsat urval färger. Sen har jag köpt från marknader och bodar.

Quiltaffärer säljer coats&clarks också, men det är rena skiten... Förstår inte hur man kan tycka att idén med att täcka bomull över polyester är bra.. Det är att fråga om bråk... Alltså, lagren går isär emellanåt och bildar klumpar.

Tydligen äger C&C mölnlycke nu, eller kanske jag har fel.

Men när det gäller maskinnålar så är jag kräsnare, alltid schmetz! Men usch va dyra de är i Sverige. Köper alltid många åt gången på ebay, från USA. Lite galet, egentligen, tysk märke, sen köper ifrån USA till halva priset!
Tycker att HS-nålar som är vanliga, är usla och blir uddstötta lättare.Men så använder jag nästan alltid tunna nålar (70 eller mindre), kanske de är känsligare.
Gammal 2007-08-02, 23:23   #15

Om Coats&Clarks: Varför vill man ha en tråd med en kärna med polyester och ett ytterhölje med bomull?

Angående halva-priset nålar: Den fria marknadens vägar äro outgrundliga Likadant med tyg; jag önskar jag bodde i Frankrike eller vilket annat land som helst förutom Sverige!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:00.