Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-26, 11:06   #1
sylaren sylaren är inte uppkopplad

Thumbs up Köpa overlock?

Hej!
Är sugen på att skaffa en overlock maskin...men undrar behöver man täcksöm (coverlock) eller inte? Saknar man den om man inte har den? Syr fortfarande mycket på hobbystadiet...men om en overlockmaskin gör det roligare att sy barnkläder så överväger jag starkt att införskaffa en. Vilken prisklass ska man välja - en lite billigare som man växer ur snabbt kanske eller en lite dyrare med fler sömmar och mer syglädje....? Många frågor. Hoppas någon kan hjälpa mig i djungeln där ute!
MvH Sylaren
sylaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 11:25   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Hej!

Att köpa en overlock-maskin med coverlock blev jag nyligen avrådd av min symaskinsförsäljare att inte göra. Det är nämligen ett himla göra att ställa om maskinen till/från coverlocksöm, eftersom kniven bland annat måste kopplas bort. Då är det lättare att sy alla overlocksömmar på overlocken, och sedan fålla plagget med din egen symaskin, med hjälp av en tvillingnål. På framsidan ser tvillingnålssömmen ut som en helt vanlig coverlocksöm, men på undersidan ser det ut som en sick-sack. Denna söm är töjbar och passar stickade tyger väldigt bra.

Gå till din symaskinsförsäljare och spåna lite! Jag har fått intrycket, att med en vanlig symaskin och en overlock utan täcksöm, så kommer man långt inom hobbysömnaden. För kollektionsförsäljning i butik kanske en täcksöm skulle vara bra att ha.

Lycka till med ditt val!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 11:42   #3

Tack för svaret!

Hej!
Tack för det snabba svaret. Jag ska ta mig runt till symaskinsaffärerna i stan och kolla pris och höra mig för.
MvH Sylaren
Gammal 2007-07-26, 12:32   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Man klarar sig som sagt långt med en enkel overlock och tvillingnål på den vanliga (eller andra elastiska sömmar på vanlig maskin)

MEN... coverlocksömen (täcksömen) blir några snäpp snyggare/"proffsigare" enligt mig i alla fall. Tvillingnålssömmen brukar inte ligga lika platt som täcksömen.

Hur bökigt det är att ändra mellan sömmarna beror på val av maskin. Jag tycker inte det är bökigt på den jag har nu (Pfaff 4862) men det tar ju tid i anspråk att trä om så om man syr mycket så kan det upplevas störande.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 12:58   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Jag byter mellan täcksöm och overlock på 4 minuter (har tagit tiden). Då byter jag nållägen och trär om alla trådarna. Att koppla bort kniven tar ungefär en sekund då man vrider på ett litet metallhandtag på knivens fäste och så fälls den ned. Jag syr nästan aldrig med symaskinens tvillingnål.

Jag har en Singer QuantumLock 14T957DC som är väldigt rejäl och robust.

Jag tittade också på att köpa ett Brother system med två maskiner där en var en ren täcksömsmaskin och den andra sydde bara overlocksömmar. Jag gillade inte det då jag tyckte det känndes plastigt jämfört med Singern.

Priset för två Brothermaskiner var väl ca 8400:- om jag minns rätt.
För min Singer som syr upp till tretrådig täcksöm och upp till femtrådig overlocksöm gav jag 7900:- (tror jag)
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 13:38   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Alvan: Jag vet ju förstås inte - jag fick se en provlapp med tvillingnålssöm i symaskinsaffären - och jag tyckte sömmen låg väldigt platt och fint. Det kan inte ha något med trådspänningen att göra då? *okunnig*
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 13:54   #7

Man kan få riktigt snygga sömmar på vissa tyger med tvillingnål. Men ofta på strechiga tyger så blir det liksom en valk mellan de två raksömmarna.

Valken kan i och försig vara dekorativ också så det är inte alltid negativt. Jag vill dock oftast ha en helt slät söm och då är täcksömen klart bättre

Man ska alltid släppa lite på undertrådsspänningen när man syr med tvillingnål. Då blir valken oftast inte så stor. Det kan också hjälpa att lägga rivbart mellanlägg under när man syr men det är så bökigt tycker jag.Dessvärre så brukar valken bli ännu tydligare efter några tvättar.
Gammal 2007-07-27, 19:17   #8

Tack tack

Hej!
Tack för alla bra svar, tar tacksamt emot tips på bra maskiner och lite prisuppgifter. Ska börja kolla runt i affärerna också.
/Sylaren
Gammal 2007-07-27, 19:35   #9

Om du kollar i min profil och klickar på produkter så ser du vad jag har skrivit om de två overlocker jag ägt/äger.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.