Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-18, 11:14   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad

vad kan man sälja en elna overlock 683 till för pris?

Har som några säkert vet en elna overlock 683. Den är jättefin och inte använd mycket. Jag har allting kvar till den plus extra paket med pressarfötter. Den är köpt för ca 4½ år sedan och detär som sagt näst intill nyskick på den.

Är det någon som kan ha ett hum om vad man skulle kunna få för den om jag säljer den?

Funderar nämligen starkt på att sälja den och köpa en coverlock istället...Och vad jag förstår så kan en coverlock sy både täcksom och vanlig overlocksömmar! Om jag nu inte missuppfattat det
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 11:28   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Stämmer.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 13:04   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

En coverlock syr enbart coversömmar (täcksömmar). Då ska du ha en kombinerad maskin med både overlock och coverlock.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 13:15   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Men min coverlock syr ju overlocksömmar också?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 14:27   #5

Enligt återförsäljare så är elna 744 både en overlock och en coverlock, så då är ju just det en kombimaskin då, hur det är med pfaff 4862 vet jag inte men den verkar också vara en kombi.

De syr kanske inte lika bra overlocksömmar?
?

Å andra sidan så syr jag så mycket med tvillingnål i dagens läge, som jag inte blir riktigt nöjd med så....

Fick ett pris på elna 744 på 10 300:-. Låter det rimligt?
Gammal 2007-06-19, 06:50   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Citat:
JenniferS skrev:
Men min coverlock syr ju overlocksömmar också?
Just när det gäller din maskin så heter den coverlock och är en kombinerad maskin. Det finns annars rena täcksömsmaskiner tex. Janome CoverPro 1000CP, Brother
2340 CV, Bernina 009DCC

Eller så är det jag som rört ihop det hela? Eller var det just Pfaff coverlock som det var frågan om?

täcksöm
Sömmen som t-shirts m.m. är fållade med. Sys med lite mer avancerade overlockmaskiner. Ser ut som två parallella raksömmar på ena sidan och flertrådig zick-zack på den andra. Kallas också coversöm på Pfaffmaskiner.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:26   #7
Tess Tess är inte uppkopplad

Om man har en kombimaskin,så är det många som tycker(kolla tidigare tråd på sysidan) att det är lite bökigt att byta mellan cover/overlock.
Jag håller med i viss mån,och tycker att det allra bästa är väl att satsa på en coversöm och en overlocksmaskin.
I dagens läge skulle jag inte satsa på en kombimaskin när renodlade maskiner för båda sömmar finns att få på marknaren.
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 16:50   #8

Det är ju bara det att en maskin med enbart syfte att sy täcksöm verkar lite väl i hobbysammanhang..Att ha tre maskiner: en vanlig, en overlock och en coverlock....Dessutom så ligger de väl kring 5-6000kr...Fick prisuppgift på Janomes på 6000...

Min man skulle iaf inte uppskatta det...Tycker jag är konstig nog som har två maskiner trots att jag försökt förklara att de kompletterar varandra...

Men det är detta med krångligheten som jag ska testa. Tänkte ta mig till "min " symaskinsbutik och testa 744:an. Jag har ju en 683 så jag vet ju hur den funkar..Är ingen som uppskattar krånglighet á la bygga om halva maskinen för att sy olika sömmar så...

Apropå den...tillbaka till min ursprungliga fråga: Är det ngn som har ngn uppfattning vad man kan sälja 683:an för? Vad kostar den ny nu?
Jag fick specialpris på min när jag köpte den så..
Jag hade fel förresten, kollade i mina papper och maskinen är bara drygt 2 år gammal. Näst intill ny alltså.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:35.