![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Foder för svettig nackkrage?
jag dras med en hårdplast nackkrage som kår upp till käkarna, som är fodrad med skumplast som har en nylåntyg yta ovanpå..
det är svettigt, luktar illa och blir grått väldigt fort fy vad äcklig jag låter. jag lovar jag har den bara när ingen är i närheten ( lugnar alla inför tallinn resan) men finns det någon som har en bra ide hur jag skulle kunna fodra om den med luftigt svalt och hygieniskt material 10 timmar i svettkragen får mig att känna mig allt annat än hot för min underbara gubbe, samt att jag drar mej för att användaden fastän jag behöver.. snälla hjälp mej komma på något ( inte allt för avancerat då jag e lite fumlig) förhoppnings fulla hälsningar Troll |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kan inte sy två eller tre överdrag i bomull från något gammalt kasserat överkast/lakan/örngott? Så kan du ha en på dig medan du tvättar de andra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Stackars dig, i den här värmen...
Kanske någon tunn mjuk frotté kunde passa, frottén absorberar ju fukt väldigt bra. Om du syr flera lika så har du ju att byta med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hallå i Trollskogen.
Kanske det fungerar med tyg som finns i alla dessa "funktions-tshirtarna" som man ser i sportaffärerna. Har köpt mej några och dom är härligt sköna trots att det är syntettyg och varmt. Dom avleder svett och känns svala trots värmen. Tycker att det borde kännas lika skönt åt andra hållet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ide bollplank??
fyllningen sitter fast i kardborre snuttar här o där. man kan köpa nya o byta ut, men de blir så solkiga fort.
fun´derar på detta med frotte, finns det korthårig sådan??? frotte tror jag e en utmärkt idee, brukar ha det på stolarnas säten, i plast är dom såklart 8 varför måste allt handikapp anpassat vara kisssäkert, även om man inte kissar på sig känns det som om man gjot det... men hur ska jag få det att hålla formen, så det inte knöglar o ger skav... innuti kragen är det tre tygkläda skumgummiplattor som är formklippta lixom,,, kriterier: tvättbart inte svett framkallande ej gildigt stadigt ca 6 mm tjockt värmen bekommer mej ju inte i övrigt är uppvuxen i 52 graders värme fniss, men just här e inte kul, just nu har jag fått härliga svett utslag från bröstet o upp till hakspetsen av kragen, o vissa har ju varit med i trädgården lite mycket så nu e det kragar dygnet runt... nytvättat i morse, men nu grått, dyngsurt och med riktigt iriterad hud, Jag är så taxsam för att ni hjälper mej, för när man blir förtvivlad står hjärnan stilla Annie |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ja, så är det, när man blir förtvivlad står hjärnan stilla, det kan vi nog hålla med om alliopa.
Jag tor nog att det finns "korthårig" frotté också, stretch-frotté vore nog bäst med tanke på att det inte ska knöla sig. Förstår inte riktigt hur kragen är konstruerad, men skulle det gå att göra ett överdrag liksom, med resår runtom, så det bara är att dra över alltihopa? Hoppas du förstår hur jag menar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
kragen är formgjuten
i 4 delar. som är veldigt vinklade efter mina former, det finns flera ventilations hål men de funkar inte så bra
har provat med en påse men det gick inte för då funkar inte fästena o det blir dragningar ska se om någon kan fota den åt mej. knölig sak, obekväm, hård o illa luktande |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja, ett foto vore ju bra, så kanske vi kan lösa problemet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
här finns en bild
www.gbm-medical.se/Bilder/4803lbild.jpg
he det e inte jag på bilden. detta är min lilla krage som jag oftast har. min har inte lika stor öppning framtill Delarna som du ser i mjukt grått består av flera små delar som justeras efter passformen vinkar Annie |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Naturmaterial är ju klart bäst för det andas. Kan du inte få hjälp att sy några svettlappar att lägga mot huden i linne eller bommul, bäst är nog ull som suger åt sig fukten bäst. Det blir nog inte så varmt heller för materialet andas till skillnad från syntet som bara smetar ner och blir klibb. Värme och ull ger svalka konstigt nog, ett underbart material.
Lider med dig att du ska behöva ha den saken på dig, önskar jag kunde byta faktiskt så du skulle slippa. Kram |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
nu
blav jag varm i hjärtat, hör din varma mjuka röst i örat innom mej..
hm var kan man få tag på bra ulltyg som inte är blandat??? jag har provat att lägga i tvättlappar. men det höll på att gå hemskt illa. det knöglade sig så halspulsådern klämdes åt när jag sov, tack o lov för min älskade gubbe som märkte att jag andades konstigt, så det får jag inte ha längre det måste sitta fast. det var enormt obehagligt. ja jag sover med faanskapet... Tack för kramen Tua, den var skön kram tebax |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Men hu så hemskt, knöglande material ska du hålla dig borta ifrån. Tur maken var på alerten!!
Undrar om inte en 100% ullfilt skulle kunna vara ett bra ämne till lappar till kragen. Kan nästan se min egen mor sitta och fnula på hjälpmedel som ingen annan tänkt på. Hon var sin egen lyckas smed inom området. Lapp som är tillräckligt stor och formad som sitter fast med kardborre. Kan det vara något. Kramen |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Stackars dig! jag har tvärtemot dig, lite ont av värmen, och jag lider med dig. Hatar att bli svettig och äcklig!!!
Jag var också inne på att kanske göra flera lappar, som man fäste med kardborreband utanför kragen. Sy lite längre fästen, så att du kan justera tyget. Det blir väl en del glipor, där tyget inte täcker, men det borde bli slätt, välsittande och skönt för dig. För att inte nämna SÄKERT då man fäster lapparna. Hoppas att du finner på en lösning SNABBT. Värmeutslag och kli är ingen höjdare. Massor av svalkande försommarbriser. KatarinaWidell |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
Re: här finns en bild
Citat:
Kanske är det så att ull är bäst när det gäller genomsläppligheten av fukt, som Tua skriver, men ullfrotté finns ju också... Tänk dig modellen av en tröja/kofta med en framtill öppen polokrage, fast bara översta delen, från bröstet och uppåt, eller bara själva den öppna kragen. Då kunde du bara lägga själva "kragen över kragen" om du förstår hur jag menar. Svårt att förklara, hmmm. Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-06-08 klockan 21:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
På en studentmottagning idag var det en tjej som hade en liten "scarves" runt halsen.
Den innehöll någon slags gel som gav svalka. Tror man fick spola den i vatten först. Kanske finns i olika utföranden? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.