Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-25, 19:24   #1
Tina2 Tina2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 113
En, eller två maskiner? (Sy & Broderi eller SyBroderi?)

Åååhhh..
jag blir tokig.
På måndag skall jag dra ut en visdomstand, och jag har bestämmt mig för att köpa en (två?!) symaskin(er) till mig själv i duktighetsbelöning.

Nu kan jag inte bestämma mig.

En ren broderimaskin Janome 300E typ och en vanlig symaskin.
Eller en HuskyStar c20.
Båda versionerna är i samma prisklass!

Eller om man skall slå till på en Husqvarna Sapphire-typ på en gång....
(Sybutiken rekommenderade...)

Jag vill ha några mönstersömmar, och kunna ev. brodera min logga och bokstäver främst.
Vore skoj att prova på att brodera med maskin, men det är ingenting som ingår i min hobby som den är nu...
Kanske kan bli, och det är därför jag funderar...

Hjääälp. Hur skall jag tänka?....

Senast redigerad av Tina2 den 2007-05-25 klockan 19:30.
Tina2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 21:59   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag skulle ha en separet brodermaskin och en bra gedigen symaskin.
Och skulle jag ej vilja fortsätta med broderingen kan man ju alltid sälja den ena.
Ibland kan ett brodermotiv ta flera timmar att göra och då är det bra att kunna använda den andra till vanlig sömnad.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 00:01   #3
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Jag skulle också absolut välja en bra vanlig symaskin och en brodermaskin.
Som redan är skrivet här ovan, så kan ett broderi mycket väl ta flera timmar, och då är ju symaskinen "låst".

Själv har jag två kombinerade sy/brodermaskiner (HQ Quilt designer 2) och ofta står de med varsitt broderi. Utöver dem har jag en vanlig symaskin och en overlock också, och jag skulle inte vilja vara utan någon av dem.
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 05:49   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Håller med ovanstående, två maskiner
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 09:41   #5
ra77 ra77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 50
Fast om man inte har så stor plats kan det vara bra med en kombinerad. Jag har en overlock och en kombi, sedan får det inte plats fler. Jag passar ofta på att brodera när jag gör annat tex lagar mat eller tittar på TV. Jag använder långa stunder i syrummet till mestadels sömnad.
Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 09:53   #6
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag skulle absolut köpa två maskiner, dels för att som tidigare sagts att man kan sy "vanligt" samtidigt som man broderar, men också för att om maskinen går sönder eller måste servas etc så skulle jag bli tokig om jag inte kunde sy något alls. Med en kombimaskin blir man ju helt utan.
Lycka till med köpet.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 09:54   #7
Tina2 Tina2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 113
Tack för tips!!
En Overlock har jag. Det är den gamla "Raksöms" maskinen jag vill byta ut. Det är min mormors gamla, har väl 20 sömmar, men börjar bli lite skraltig.

Det blir alltså två maskiner, eller tre om man räknar med de/den jag planerar köpa.

Har fortfarande inte bestämt mig...

Gillar sömmarna på Huskystar c20.
Och så kan man ju skriva bokstäver som jag vill.

Sedan funderar jag på en Bernina 330 för 5000:-
Men då behöver jag alltså en som kan sy "vanligt" också. Kul med lite extra roliga sömmar som på Huskystaren. (Blom-söm, Tåg-söm etc...)
Men jag har iofs inte sett den sy, kasnke blir bokstäverna pyttesmå eller nåt...

Det bli nog inte både Huskystaren och Berninan, utan iså fall en billigare "vanlig"....
Tina2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 11:01   #8
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Jag var där du är nu i förra veckan när jag ville köpa nytt maskin. Det jag tyckte var svårt är att man går till affären som säljer maskiner och man blir inte klokare för det är ingen som tycks kunna dessa maskiner för att förklara. Har du möjlighet att på plats titta och prova maskin? Gör det och fråga...fråga..och fråga! Kontakten som du får med säljaren är guld värd om du inte vet så väldigt mycket om maskiner. Ta hem maskinen med "öppet köp." Fråga vad det innebär hos just den affären. Jag köpte min Pfaff hobbylock och diskuterade köp av Janome som hon också säljer. Vi kom till slut fram till att jag får byta till Janome om några dagar om jag inte är nöjd med Pfaff. Husgvarna tyckte jag var dyr och jag har hemma en äldre Husgvarna som klarar av raksömn och knapphål så den vill jag ha kvar. Det kanske behövs service till din maskin hemma? Det behöver inte vara något fel med den. Fast symaskinen är gammal kan den fungera utmärkt efter service och du får några råd på vägen. Du kanske inte alls behöver byta till maskin med samma funktioner. Broderi är jag inte alls intresserad av att ha på min maskin men tycker det är roligt att göra för hand. Är just broderi det du vill ha på maskin kan jag inte svara vilken modell är bäst.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 22:16   #9
Tina2 Tina2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 113
....Tanden sitter kvar...(Fegade ur)...Och kvar står min gamla skruttiga symaskin...
Jodå, den går att laga, men det går på en tusing, och jag tänkte då att (glädjetänk månne) man kunde då ta den tusenlappen och se som "rabatt" på en ny...

Håhåjaja, inte blir jag nge klokare heller...

Hittade en tysk sida som säljer Huskystar c20 inkl frakt för 414 euro i alla fall...

Nu återstår bara Tand-urdragning och så det höga nöjet att bestämma vilken / vilka symaskiner jag helst vill ha...

Slutar väl med att jag bara sitter kvar med min galma tand... och min skruttiga symaskin...
Tina2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 16:54   #10
Tina2 Tina2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 113
Nu (äntligen) är jag både en tand och en värk fattigare.
Men tyvärr har plånboken inte kunnat öppnas för den symaskin jag trånar efter...
Det var på alldeles för darriga ben jag tog min hem fråmn tandläkaren idag...

Nu återstår bara att välja. En bra maskin som är prisvärd och har de "finesser" jag behöver...

Lurar mellan
Huskystar c20
Husqvarna Emerald 183 eller
Husqvarna Sapphire...

Har du något annat tips på liknande maskin?
Köpa i England?...

Men det är liksom inte jag att "kosta på mig"...

Men, efter idag och pärsen ( som var ändå förhållandevis enkel..) ÄR man väl värd en fin present?...
Tina2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 19:48   #11
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
Du måste prova alla de modellerna… handla inte för snabb… Huskystar C20 låter inte bra när man syr på den, det kommer du märka själv. Emerald 183 kan kännas bättre i jämförelse. Men båda de maskinerna är i grunden Janome så varför du tar inte en titt på Janome maskinerna istället? Eller Brother NV serie, t. ex. NV-400? Den är jätte bra, har massor av tillbehör, logisk placerade och bekväma knappar, trådklipp… och det viktigaste är att den syr fantastisk bra. Den är mycket intressantare än Sapphire… Prova först…
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 19:53   #12
Tina2 Tina2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 113
Tusen tack för Tips!!
Vet du någon prisklass?

På sajter jag surfar omkring på står så sällan priser!...
Tina2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 20:32   #13
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
Jag vet inte riktig… Tror att Emerald kostar 7 500:- i affären, Janome Jubileum 85, alltså samma maskin i princip som Emerald 183, 7 000:-, Sapphire över 10 000 :-, Brother _ 8 600:- men det var för ett tag sedan … marknaden är tuff..
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 20:40   #14
Tina2 Tina2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 113
Tackar!
Ja, jag blir alldeles kallsvettig då jag försöker hitta rätt maskin!!
Googla för fullt!!

Prova maskiner, vet jag inte om jag hinner rutn och göra faktiskt..
Tvillingar 4½ och en 10 månaders tar sin lilla tid och min fulla uppmärksamhet...


Jubileummaskinen skall jag leta rätt på. Googlar vidare!!
Tina2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 20:52   #15
Tina2 Tina2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 113
Nu har jag hittat en tysk sajt som säljer Janome Jubilee 85 för 6578:- inklusive frakt, det är ganska bra då alltså.
Skall man rent av slå till tro?....
Tina2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons