![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tårtfyllning
Jag tänkte göra chokladtårtor med hallonmousse i. Recept hittade jag på webben någonstans men kan man göra tårtorna dagen före (utom "täckningen"). Jag läste någonstans att man kunde droppa lite hallonsaft över för att få dem saftigare, det stället hittar jag inte igen naturligtvis. Tror ni den ska vara outspädd eller blandad så den är stark???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Skulle nog inte ta vanlig saft som man dricker. Förmodligen avser dom saften/spadet som blir när du tinat hallonen för nu finns ju inga färska att tillgå.
Låter gott det här! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja, outspädd saft ska det vara, det brukar jag ta. Eller annanasjuice funkar också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Vanlig outspädd från saftflaska??
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Den saften tänkte jag aldrig på! Sötar jag den lite så blir den nog bra :-)
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Japp, vanlig flask-saft. DOCK bör den hällas på i god tid innan man har på grädden, annars riskerar man rosa fläckar i grädden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Japp, den ska vara outspädd, annars blir den för tunn.
Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack för alla råd.
När jag fyllt den med hallonmousse så ska jag smeta smörkräm på den och sen ska det vara sugar paste och en oblat med Nalle Puh. Det ska bli intressant det här och se om jag klarar av det. Dotter har köpt sugar paste och ska ha med sig men jag ska göra en sats ändå för att se hur det blir. Tyvärr är det ju gelantin i den för vi har vegetariska vänner som inte äter gelantin och avänder agaragar och det har jag inte fått tag på trots besök på både Ica, Prix och hälsokosten så jag får väl göra en vanlig oäggad tårta med hallon och grädde åt dem. Däremot funderar jag på hur jag ska kunna göra en vanlig chokladkaka åt våra diabetiker, men det kanske går bra att byta sockret mot sötmedel i smeten och sen ta hallon och grädde på den också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Var köper man agaragar
Är det någon som vet var man kan köpa agaragar online?? Det verkar vara svårt att få tag på här där jag bor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
tack. Ska kolla där nästa gång jag behöver agaragar. Undrar om det fungerar att ha det i fruktmousser och sugarpaste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Kolla med dina diabetiker om de äter socker eller inte. Det "senaste" inom diabetskostrådgvningen är att den som insulinbehandlas kan äta söta livsmedel. I rimliga mängder alltså. Det finns flera orsaker men en är att fikabröd och liknande som är "sockerfritt" kompenserats med att tillsätta mer fett för att det ändå ska smaka gott (sötningsmedel smakar ju ofta mer eller mindre mysko). Fettet är inget bättre alternativ för den som insulinbehandlas. Insulinet tas ju också för att ta hand om de kolhydrater (socker, stärkelse) man äter.
Är diabetikern tablett eller kostbehandlad är läget lite annorlunda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
En av dem har tagit sprutor sen 13 -årsålder, är nu nästan 50 år och den andra har tablettbehandlad åldersdiabetes.
De är noga med att alltid ha särskilt diabetesbröd åt sig själv även om de bjuder på annat. Jag har köpt Canderel sötningsmedel för jag hittade recept på en kaka med det, så får vi se hur det går :-)) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Hej Ann-Marie och alla.
Tårtan låter jättesmaskig! Kan du inte skriva av det till oss på sysidan? Är det någon som har receptet på "Sverigetårtan" Det är tydligen sockerkaka med vanilj- och kolakräm och hyvlad vit choklad, men jag skulle ändå vilja ha receptet så det inte blir som det brukar bli när jag improviserar ![]() Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.