Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-02, 21:51   #1
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad

Pfaff

Ni med Pfaff maskiner där ute, vilken maskin har ni? Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med er maskin? Är nämligen sugen på en ny maskin och väldigt sugen på en Pfaff maskin.

Tack på förhand, Anneli.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 09:06   #2
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad

Hejsan!
Jag har en Pfaff hobby 1042. Jag har haft den i två-tre år och den fungerar förträffligt. Har inte haft några problem med den. Den har inget digitalt utan rattar som man vrider styngdläng, stygnsval och stygnsbredd på. Det finns 24 typer av sömmar och hälften av dem är för elastiska tyger.

Jag tror att den saknar möjlighet att sy osynliga blixtlås eftersom det inte finns en sådan special pressarfoten till den. Men det är den enda nackdelen som jag har hittat och jag har inte kollat upp det mot min pfaffförsäljare utan bara bläddrat i instruktionsboken. Som för övrigt är på Svenska och har bra tydliga instruktioner för exempelvis hur man syr knapphål.

Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 09:55   #3

Jag använder aldrig någon speciell pressarfot när jag syr osynligt blixtlås, det funkar med den vanliga pressarfoten.
Gammal 2007-06-03, 10:08   #4

Jasså? Hur går du då tillväga? Jag får aldrig sömmen tillräckligt nära...
Gammal 2007-06-03, 10:14   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag använder också vanliga blixtlåsfoten. Man måste kunna flytta nålpositionen så sömmen hamnar riktigt nära, vet inte om du kan det på din maskin. Om du kan så får man liksom rulla upp kanten på blixtlåset och sedan ställa in nålen så den hamnar 1-2 mm från blixtlåskanten.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 10:19   #6

Jasså...ja, jag kan flytta nålen. Men jag tycker inte att jag får till det ändå, fast jag har försökt sy så nära det går, dragkedjan ska ju inte synas när man drar upp den och det gör det för mig.
Gammal 2007-06-03, 13:21   #7

Stryk dragkedjan på låg värme, svårt att förklara hur du ska göra så här över datorn, någon annan som förstår hur jag menar?
Gammal 2007-06-07, 21:13   #8
Annie Annie är inte uppkopplad

Pfaffmaskiner är toppen!

Hej, - du undrade lite om Pfaffmaskiner, jag har en Pfaff 2134 en kombinerad sy och broderimaskin. Är helnöjd. Har även en vanlig symaskin i Pfaff, också den har alltid varit bekymmersfri.

Har inte haft så mycket andra maskiner, hade en bernina en gång och också den funkade utan problem.

Viktigt är nog att det är bra manualer till och att du har affären/säljaren i närheten eller att ni har bra kontakt.

Det jag tycker är bra med min broderi/symaskin är att den varnar när undertråden är slut, är lätt att byta pressarfot på och att den funkar utan problem.

Fråga gärna mer om du undrar något.

/Annie
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 21:17   #9
annamian annamian är inte uppkopplad

Har en PFaff Quilt Expression.

Gillar framför allt inbyggda övermataren och att den säger till när undertråden börjar ta slut.

Min förra var också en Pfaff och den gick som tåget...
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 15:09   #10
Ninna76 Ninna76 är inte uppkopplad

Jag har en Pfaff 1020 som jag köpte våren 2002 och den har funkat bra. Det är en väldigt enkel maskin, både vad gäller funktioner och användning. Både jag och maken tycker att den är stabil.

Det jag kan sakna är någon overlocksöm, men hittills har det gått bra att sy utan en sådan.
Ninna76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:21   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag syr med vanlig blixtlåsfot jag också. Min maskin kan bara flytta nålen till en sida (dvs mitten och vänster sida), men ändå går det.

Jag kan rekommdera pfaff även om min börjar krångla nu. Men jag tror det är för att den inte varit inne på service sen jag fått den i present -91 så den är nog snustorr inuti... (det som krånglar för mig är stygn som hoppas över bara ibland när jag syr på trikå)

Jag säger dock en sak, undvik budgetmaskinerna oavsett märke så är de dåliga maskiner, oftast är det no-name symaskin som fått det märket. På Pfaff så är det de maskinerna som har runda vred på framsidan som är budgetmaskinerna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.