![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mönster till medeltidskläder?
Jag har ett tag tyckt att det är kul med medeltidskläder (tidig medeltid) och skulle vilja sy sådanna. Men, då jag inte har någon erfarenhet skulle jag vilja ha mönster på det. Men, jag kan inte hitta något, allt jag hittar är Sophia´s ateje - men vad jag har förståt är de inte historiskt korrekta. Har någon tips på någon internet sida eller bok eller liknande där man kan hitta mönster?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kan hitta mönster hos Handelsgillet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja, handelsgillets mönster är bra och historiskt korrekta. Gratis mönster finns däremot på historiska världars hemsida
Du måste själv förstora mönstren och passa efter din kropp, men de är mycket bra och som sagt helt gratis! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
The medieval tailor´s assistant är en bra bok som förutom mönster som du utformar utifrån din egen kropp har väldigt bra förklaringar och diskuterar tygval etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kim, vilket århundrade är du intresserad av?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
framförallt 1300 talet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Här finns en beskrivning av hur man gör ett mönster till en figurnära 1300-tals-klänning:
La Cotte Simple |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.