Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-04, 10:35   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad

vad gör jag för fel???

Nu har jag gett upp vad gäller overlocken.
Idag så skulle jag sy till en nyfödd men det fick sluta med att dockorna fick kläderna då trådarna gick av på overlocken och hur jag än gjorde så fick jag inte overlocken att fungera igen.
Jag har trätt om hela maskinen så som det står i instruktionsboken flera gånger. T.om. min sambo har varit framme och kollat så att jag har gjort rätt. Jag har bytt nålar också. Men inget hjälper. Det låter nästan som ett svagt pang ljud och sedan är trådarna av igen.
Jag orkar inte åka ner till syaffären varje gång jag ska byta tråd eller om de går av.
GGGGGGRRRRrrr

kram patricia
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 18:57   #2
Nima Nima är inte uppkopplad

Det låter som jag och min overlock! Den fick tillbringa många år i garderoben för att jag helt enkelt inte fick den att fungera. Nu har jag plockat fram den igen och nog insett att den behöver in på service och att det nog är mer fel på mitt handhavande än på den. Är din ny eller gammal? Om den är några år så kanske det är en service som behövs.

Jag kan väl inte påstå att jag är helt sams med den än, men har lovat mig själv att utvärdera den mer efter service.

När det gäller trådning är det, åtminstone på min gamla overlock, väldigt viktigt att man trär trådarna i en viss ordning. Gör man inte det blir det helt enkelt ingen söm även om det ser rätt ut. Det var när jag kom på det som jag får den att funka åtminstone lite ibland.
Nima
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 19:11   #3

ny

Hej!
Den är köpt i slutet av förra året.
Jag åkte till affären med den och de trädde den och den fungerade!
hm vad gör jag för fel när jag trär då.ler
kram patricia
Gammal 2007-05-04, 19:21   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det är inte så att du trär trådarna i fel ordning? Om man börjar trä med fel tråd så kan det ställa till problem även om varje enskild tråd är trädd rätt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 19:23   #5

Citat:
Alvan skrev:
Det är inte så att du trär trådarna i fel ordning? Om man börjar trä med fel tråd så kan det ställa till problem även om varje enskild tråd är trädd rätt.
Jag trär såhär:

räknat från vänstersida.... nr 3 sedan nr 4 sedan nr 2 sedan nr 1. så gjorde de på butiken med. Men det roligaste var att jag fick visa HUR man skulle trä den på butiken för den tjejen som var ledig just då var inte så van med just denna overlocken. ler
kram Patricia
Gammal 2007-05-04, 19:43   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Ja det är ju rätt, man brukar säga 3,4,1,2 som en medsolscirkel. Men 1 och 2 är ju övertrådarna och det borde inte spela så stor roll om de träs i omvändordning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 21:09   #7
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad

Vad har du för maskin?

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 22:12   #8
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Dum fråga men.... När de trädde maskinen i butiken, använda de samma sorts tråd som du har hemma? Sådär beter sig nämligen min overlock när jag använder tråd av sämre kvalitet.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 22:35   #9

Citat:
deliana skrev:
Dum fråga men.... När de trädde maskinen i butiken, använda de samma sorts tråd som du har hemma? Sådär beter sig nämligen min overlock när jag använder tråd av sämre kvalitet.
'
De använda mina trådar.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.