![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Kjolproblem
Hej!
Jag håller på att sy en kjol i manchester, hade inget mönster så det har jag konstruerat själv. Rätt så bra blev det, men jag har vissa problem med bakdelen. Bakstycket består av två delar och har alltså en söm mitt bakpå. Upptill har jag tagit in lite i den sömmen, för att få kjolen att stämma bättre med midjemåttet. Men nu blir det en "knöl" på stjärten, är då insnittet för kort, avslutas det för tvärt eller vad är felet? Samma problem har jag med insnitten på sidan om mitten (ett på vart tygstycke), de står också ut där de slutar. Hoppas ni förstod, och har nåt tips att dela med er av! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Mina tankar är förstås att insnittet kanske är för kort, och kanske blev vinkeln för tvär. Manchester är ju rätt styvt tyg, så nog är det så det är. Sprätta upp och tråckla på maskin med stora stygn och pröva att länga snittet och kanske mjuka upp avslutningen på snittet, och om inte det funkar så får du väl komma tillbaka hit och fråga mer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Insnitten följer ju helt klart inte din kroppsform om det blir "knölar" där de tar slut. Du får helt enkelt prova dig fram. Som regel är det bättre att ha så liten vinkel som möjligt mellna sömmen och den vikta kanten när man avslutar insnittet. Prova att både göra insnittet kortare och längre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kan det vara så att du har midjan för hög? Ibland om man är svankig så kan man ibland få justera midjelinjen så kjolen inte hänger upp sig på rumpan. Viktigt med insnitt är också att försöka dra ut sömmen så långt det går och verkligen sluta i intet. Inga tvära vinklar som redan sagts!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tipsen! Jag sydde längre veck och försökte avsluta dem så omärkbart som möjligt och nu blev det mycket bättre! Midjan är nu kantad med snedband, endast fållen återstår.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Kul att det gick bra! *tummen upp*
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:42.