![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Vilken är rät-avigsidan på thaisiden
Nu kommer väl den dummaste frågan i detta forum.
Jag har köpt thaisiden från stoff och stil,men har så svårt att se vilken sida som är rätsidan! Jag försöker känna men det är så svårt. Det är väl den sidan som känns lite blankare som är rätsidan eller ?? Finns det någon upp och ned sida typ sammet? Det är första gången jag skall sy i detta tyg som ni kanske förstår. Mönset är provat och sytt i lakansväv,som jag gjort i förväg,men blev så fundersam på detta med avigan och rätan. Skulle vilja veta innan jag sätter saxen i tyget. Hälsn från tygnovisen Ullabella. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Skulle också tro att den galansiga sidan är rätsida, men egentligen spelar det ingen roll i detta fall. Det är smak och tycke som avgör, huvudsaken är att man tar samma sida utåt (uppåt resp nedåt) så det inte blir färg/glans skiftningar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Alvan för svaret,jag frågar bruden hur hon vill ha det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Är man osäker så brukar oftast rätsidan vara den invikta på tygrullen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Annette |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det kan synas i stadkanten vad som är räta och avigan. Har de använt en vävspännare under vävningen så är det hål efter den och på rätsidan är det slätt, på avigan känns det var spännaren suttit.
Konstig beskrivning kanske, men jag har "hittat" rätan många gånger med att titta och känna på stadkanten |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.