Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-08, 21:39   #1
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad

Frihandsquiltning

När man frihandsquiltqar måste man koppla bort undermatningen då? Och om man måste, varför? Har aldrig testat bara läst lite här i forumet. Blivit nyfiken på att testa. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 22:20   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Du måste sänka undermatningen för att det är du som ska föra tyget dit du vill, det ska inte styras av undermatningen som bara matar rakt fram.
Du ska använda en stoppfot eller fot för frihandsquiltning och inte fälla ner den så det pressar tyget mot underlaget utan den hoppar upp och ner och du för tyget med händerna i det mönster du vill ha. Det är lite "studs" i de där fötterna.
Jag övade i flera timmar innan jag vågade ge mig på ett täcke men när jag väl började var detjättekul men det är svårt att få stygnen lika långa.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 22:52   #3
Bitte Bitte är inte uppkopplad

Jag har frihandsquiltat en del och jag håller med föregående "skrivare". Det är övning som gäller, att hitta det rätta tempot så att man får "flytet" i sömmarna. Förrut tyckte jag det var jätte "trääääligt" att montera ihop det jag sytt men sedan jag börjat med frihandsquiltning så är det nästan roligaste av allt ihop, det är så kreativt att skapa dessa sömmar som binder ihop hela grejen. Det är bara planeringen av nya projekt och inköpen av nya tyger som är roligare.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:29.