![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tvånålssöm!?
Hej alla glada... Jag hade tänkt sy ett par linnebyxor, och använda mej av tvånålssöm i sidorna... Hur syr man tvånålssöm? Hur viker jag tyget så att jag får sömmen i mitten på benet i sidan...?
Behöver jag räkna med extra sömsmån? Kanske dumma frågor jag ställer, men jag e nybörjare, men vill sååå gärna lära mej! Har nämligen otroligt stora problem att hitta tillräckligt långa byxor ute i affärerna, så jag tänkte ta saken i egna händer... Sy egna i rätt längd!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ska du ha tvånålsssöm i sidorna? Hur menar du då?
Tvillningnål har man när man fållar. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Med tvillingnål syr du raksöm och inget annat, det blir det två paralella raksömmar på rätsidan och sicksack mellan dem på avigsidan. Du behöver två övertrådshållare.
Man brukar använda denna söm när man fållar, t ex ärmar. Om du vill skapa den sortens dubbel söm som brukar finnas på jeans, så tror jag att den heter fällsöm och det syr man inte med tvillingnål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag menar sån dubbel söm som finns på jeans. Har man inte tvillingnål till den sömmen? Hur gör man fållen, hur viker man?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Näpp då använder du inte tvilling nål. Man syr först ihop tygerna med förskjuten sömsmån och sömsmånen på rätsidan. Sedan viker man in sömsmånen i sig själv och syr igen. Här är en bild då det är krångligt att förklara i ord.
http://www.max.hi-ho.ne.jp/hotaru/un...r/how_to03.gif Kallas för fällsöm på svenska och flat felled seam eller flat french seam på engelska. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Shit pommes... Det blev nog lite klyddigare än jag trodde... Måste jag då se till att ha mindre sömsmån på ena tygstycket och mer på det andra? Ser ut att bli mer "insytt" på ena tygstycket...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag skulle rekomendera knappt 1,5 cm sömsmån annars blir det väldigt pilligt (fast allt går, nästan). Du har samma sömsmån på båda tygbitarna och när du sytt första sömmen så klipper du ner den ena.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag skulle rekomedera "falsk" fällsöm. Då ser det ut som på vanliga jeans utan att du behöver bekymra dig om sömsmånerna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Håller med Anneli och tycker också att du ska "fuska"
Jag skulle göra så att jag syr ihop byxorna helt vanligt, inga konstigheter utan nålat räta mot räta och syr en vanlig, rak söm. Sen nålar man helt enkelt fast sömsmånen mot en sida och syr fast sömsmånen mot benen med två raka sömmar. Och kom ihåg att om du ska sy "dubbelsömmen" på t.ex. den yttre sömmen på benet, så sy INTE ihop den inre sömmen INNAN du ska sy fuskdubbelsömmen på yttersidan, för annars kan det bli svårt... (hoppas du fattar hur jag menar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack!
Tack så hemskt mkt! Jo, jag förstod ditt svar, men fick läsa ett par ggr
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.