![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej, jag har börjat virka mattor av trasor. Är det någon som har tips om roliga och fina mattor? Jag behöver inte nödvändigtvis ett mönster, jag är mest ute efter inspiration.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har också virkat mattor. Jag tänkte nu prova virka efter en stjärna eller vad man ska säga. Såna man virkar ihop till tex en sjal, duk osv.
Man virkar ju med ganska små virknålar när man virkar de i vanliga fall. Och med virknål 10 ger nog en häftig effekt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!
Jag har virkat vanliga randiga mattor och det har blivit riktigt bra. Jag såg i en inredningstidning en rund virkad badrumsmatta som var jättefin. Själv funderar jag på att göra en "spiralformad" matta, det vill säga som en del gamla grytlappar såg ut förr i tiden. Man virkade dem med två färger (en färgen fick följa med innuti maskorna av den andra färgen. Sen blir det t.e.x sju "armar" som vrider sig med nån maska per varv samtidigt som armarna blir bredare. Jag vet inte om du blev klokare på det här. Tyvärr har jag ingen beskrivning (inte ännu, jag måste pröva mig fram). Ett annat förslag är att virka i "gaffelvirkning", vilket jag också gjorde förr till grytlappar. Lycka till! Eva |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.