![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fålla klockad kjol
Hej!
Håller på att sy en kjol och har ofta detta problemet med klockade kjolar/klänningar. Jag kan inte lägga upp kanten utan att det blir veck! Vill lägga upp ca 5 cm. Har ni några tips? Jag har förövrigt en maskin som är ca 40 år gammal så den kan inga avancerade saker om overlock... Tacksam! ![]() Ylva |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle handsy den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Fålla klockad kjol
Jag skulle nog klippa av fållen så att jag bara har ca en centimeter fåll kvar att lägga upp. Då är det inga problem med maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag använder nästan alltid snedslå när jag fållar klockade kjolar, tycker det blir absoult snyggast. Jag klipper ner extar fållvidder till någon halv-hel cm, syr på ett snedslåband från rätan och vändsyr det så att det hamnar på avigsidan.
Handsy fungerar också fint, men tar längre tid. Är man petig annars och vill ha den breda fållen kan man lägga en rynktråd längst ut i kanten på tyget, tråckla upp kjolen med en söm långt ner och sedan dra i rynktråden och fördela vidden jämnt/snyggt. Pressa lite om man har möjligheten och sedan sy. Jag tycker dock att det mest är omständigt, men det fungerar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det går inte att ha 5cm fåll på en klockad kjol.
Har du det måste du lägg massa veck i fållen. Vilket inte blir snyggt. Max 1cm. Overlocka kanten och vik upp 7,5mm till 1cm. Sy en raksöm 2-3mm från kanten. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag brukar använda overlocken och dra ihop kanten lite, sen går den bra att vika, men om du inte har någon overlock kan du kanske kanta med snedslåband.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.