![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sticka med tränål?
Jag satt på tunnelbanan häromdagen och såg en tjej som satt och stickade - trodde jag! Men det visade sig att hon hade en lapp som såg ut som en stickning på rundstickor, typ en kon, men hon hade en stor "nål" i trä som hon gjorde varv efter varv med genom att sticka in i "maskor". Själva "lappen" satt alltså inte på någonting som när man stickar utan var fristående med en garntråd utstickande som hon
"sydde" med. Detta såg ut som något som jag som är så dålig på att sticka, men älskar stickat, skulle kunna klara av att göra, så jag letar efter vad det här kallas så jag kan lära mig! Någon som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det var inte nån påt-variant?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det låter som att det kan vara en påtdocka - det finns en bild på en enkel sådan i mitt album, se om det kan stämma. De kan ha olika många pinnar/öglor vilket ger olika stort resultat på arbetet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Fick ett tips på ett annat forum att det kan heta nålbindning, ska googla lite för att se om det ser rätt ut!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ser rätt ut! Vet du någonstans som man kan lära sig på internet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Titta här: http://www.gunnesfelag.se/nalbind.html
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tacktacktack! Nu ska jag cykla och köpa en glass så jag får en glasspinne att göra en nål av!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Isabella!
det finns olika varianter av nålbindning och det är inte så lätt som man tror att lära sig genom att läsa en bok. Jag misslyckades med det och efterlyste en som kunde lära mej. Så i torsdags åkte jag till Fors utanför Avesta och snälla Annicka lärde mej. Det tog ca 2 timmar men då är jag en van stickare och virkare som lär mej fort. Jag har nu bunit en skål (!) och håller på med vantar. Det är också jätteviktigt att du använder ullgarn då du inte kan knyta när du skall skarva utan måste tova ihop ändarna med fukt och gnuggmetoden. Det går heller inte att repa upp som vid stickning och virkning utan man får dra ur tråden baklänges tills man hittar felet. Du får gärna maila mej om det uppstår problem så kanske jag kan hjälpa dej. var bor du? Annette |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hej Annette!
Jag har försökt med guiderna på internet i några timmar nu, men som du säger så är det svårare än det ser ut! Dessutom är jag inte heller van vid att sticka eller virka. Har dock en kompis som stickar mkt och hon är också intresserad, så hon ska försöka lära sig hon med. Jag bor i Stockholm. /Isa |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hej Isabella
Läste om dina problem med nålbindningen. det finns en bra bok med steg för steg beskrivning. Kostar 130:- www.urds.se Tror att du där även kan köpa en tränål. vänligen pannbruden |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Hoppas att den boken är bättre än den jag köpte
Citat:
Hoppas att ovanstående bok är bättre. Jag tycker nog att snabbaste sättet är att någon annan visar. Nål är också individuellt hur man vill ha det. Jag själv har två st en som jag använder i lite tunnare garn och en som jag använder till garn typ Lilla Lovvika och Lovvika. Försök få tag på någon i Stockholmstrakten som du kan åka till och lära dig för mej tog det 2 timmar lite beroende på hur van man är att sticka och virka och hantera garn med händerna. (förstod ni det sista såg att det såg konstigt ut men) Annette |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Var nu inne och kollade
Citat:
Lycka till Isabella med nålbindningen för det är jättekul jag har precis avslutat ett par handledsvärmare i Lilla Lovvika naturvita som jag skall tova först innan jag broderar på dem. Jag har hittat ett vikinga mönster som jag skall testa i rött på. Annette |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Jag har testat litegrann, men det är svårt att se om det blir rätt. Men det funkar än så länge iaf! Har dock inte tid att fortsätta just nu, stressigt i skolan inför studenten, men i sommar så ska jag sätta igång tänkte jag!
Tack för alla svar! /Isabella |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.