![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hejsan, jag har ett mönster på en dopklänning i linne och det ska vara hålsöm på ärm och framsida. Jag har inte så mycket tid eller tålamod för att brodera och undrar om det går att sy en "fusk"hålsöm på en vanlig symaskin eller en overlock maskin (enklare modell).
Det står i mönstret att det ska gå med en "hålsömsgaffel", men jag kan inte hitta ett sådant tillbehör på nätet (enda träffen är mönstret till dopklänningen). Vet någon hur man kan göra? eller hur man kan få tag på en hålsömsgaffel? och fungerar en sådan gaffel på "alla" symaskiner? Jag håller tummarna för att någon vet /Matilda |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det var länge sedan jag sydde hålsöm på maskin men jag använde vingnål och den passar till alla maskiner vad jag vet (bäst att du kollar för jag är inte helt säker). Sedan hade jag flera olika sömmar på maskinen som kunde i kombination med vingnålen ge ett hålsöms liknande resultat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kanske de nya maskinerna inte har det tillbehöret. Men till min gamla Husqvarna Automatic har jag den. Kanske den passar till fler maskiner, kolla med Husqvarnabutiken om den går till flera maskiner.
Den är som en stygnplåt med en pigg på. När man syr så frigörs matningen, den sker manuellt runt själva piggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
vilken symaskin har du? Jag vet att der finns ret mycket till husqvarna maskinerna. Du kan jo söka på hemsidan under heirloom till din symaskin.
mvh Trine |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
När jag tittar på dopklänningen så tycker jag att det enklaste borde vara att fälla in ett band med mellanspets/hålsömsrad.
Stygnplåten med pigg gör inte den sortens hålsöm. Vingnålen kan vara svår att sy ihop två delar med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack
Tack nu har jag massor av uppslag.
Jag var också inne på att sy in ett band med hålsöm, men det godkändes inte riktigt av föräldrarna till barnet som ska ha klänningen..... men det blir kanske så ändå ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Min maskin ska kunna göra nånting som liknar hålsöm genom att man syr fagottsöm med en specialpressarfot (Bild här) men jag tycker ändå att ett infällt spetsband låter många gånger snyggare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.