Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-31, 19:09   #1
Bambilina Bambilina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 40
Question Vilken söm ska jag använda.

Hejsan!
Är nybörjare på att använda overlockmaskin, bara testat så som den var trädd när jag köpte den dvs 4 trådig overlock. (Huskulock 936) Har nu börjat att sy en tröja i trikåtyg. Att sy ihop den gick bra, men nu när jag ska fålla upp ärmar o nederkant, så fattar jag ingenting. Vilken sorts söm ska jag använda? Ska det bytas pressarfot och stygnplåt? Har i alla fall fällt ner kniven så långt har jag kommit. Tycker jag har plöjt instruktionsboken både fram o baklänges men hittar inget.
Så snälla, om någon vet hur jag ska bära mig åt så är jag jättetacksam.

Inger
Bambilina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-31, 21:06   #2
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Täcksöm/coverstitch

Hej!

För att fålla i trikå är täcksömmen perfekt. Den ser ut som två raksömmar brevid varandra på framsidan och som en "avancerad" sick-sack på baksidan. Den sömmen har du på 936. Det krävs dock en del manövrar för att sy den. Du måste byta stygnplåt och den där täckkåpan i plast plus lite annat. Det som är lättast att missa är när man ska trä nåltrådarna. På just täcksöm så ska tråden in bakom två pyttesmå brickor ovanför nålstången. De är svåra att se men ställ dig upp så du ser maskinen liksom ovanifrån så syns de. Allt detta tar jag ur minnet. Jag lånade syrrans 936 under en period men kör numera Bernina. Det finns dock andra kunniga 936-ägare här på Sysidan som borde kunna hjälpa dig mer noggrant. Följ instruktionsbokens arbetsordning så går det nog bra.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-01, 10:25   #3
Bambilina Bambilina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 40
Thumbs up Tack!

Tack Annika!

Ska ta fram mitt bästa humör och sätta mig vid maskinen, ock följa din anvisning.

Har som sagt inte "byggt om" maskin ännu någon gång, men ska testa.

Inger
Bambilina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-01, 11:13   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Som sagt måste du "bygga" om maskinen en del. Det finns beskrivet i instruktionsboken men den kan vara lite otydlig på sina ställen. Att ändra från s-tillbehör till c-tillbehören är inte så svårt att följa se sid 40-41. En del har tydligen svårt att få dit knivskyddet men inte jag. Det är viktigt att man har nål nr 90 även om det låter fånigt.

Det bökiga är trädningen, men bara de första gångerna sen är det inte så svårt. Det är framför allt den undre tråden som är svår tyckte jag se sid 44. Man ska följa de aprikosa prickarna det kan i farten vara lätt att trä fel vid punkt 7 (7 på bilderna i texten punkt 6) även om det är tydligt i boken. Och som Annika sa så ska man se till att övertrådarna hamnar under brikorna på nålarmen.

Sen ska man vara medveten om att maskinen är känslig så om man ska sy över andra sömmar kan det vara bra att klippa bort sömsmånen på sömmen som ska sys över men prova dig fram. Kom också ihåg att man måste fästa ändarna på sömmen förhand om du inte syr över dem på något vis.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons