Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-17, 23:51   #1
aminals aminals är inte uppkopplad

Vill sy kläder - Hur kommer jag igång?

Hejsan alla.

Johan heter jag och brukar inte vara här, men nu är det så att jag känner mig sugen på att försöka sy lite egna kläder, och här verkar vara ett bra ställe att få hjälp.

Jag kan inte direkt sy i nuläget. Gick visserligen alltid textilslöjd istället för träslöjd då det begav sig i grundskolan, så jag vet att jag tycker det är kul att sy. Men sen har det inte blivit något efter det... Är nu 20 år och vill sy lite egna specialvarianter på enklare skjortor, t-shirts, pikétröjor etc (gillar sällan det som finns i klädbutikerna. antar att jag vill vara lite egen). Så, hur ska jag komma igång?
Symaskin har vi hemma (den har visserligen en del år på nacken, men ska nog gå).
Distanskurs skulle nog vara en bra grej, men tycks inte hitta något som verkar värst bra.

Alla sorters tips är välkomna.

Tack!
aminals är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 10:01   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag själv började med ett enkelt skjortklännings mönster som jag köpte, där finns all info du egentligen behöver framför allt burda har bra beskrivningar och ett billigt bomulls tyg men tvätta tyget först.om man läser och tar steg för steg kan man lära sig själv.
Du kan fråga efter hand här på sy sidan.visst kan det kosta lite lär pengar när man gör fel.
På många orter har dom även kurser i att sy kläder du kan fråga i sy och tyg affärer och även på olika studie förbunden.
Du kanske minns tillräckligt för att komma igång eller har någon som du känner du kan fråga.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 10:18   #3
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Kolla på bibblan, de har ofta mönstertidningar att låna.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 10:30   #4
xxx xxx är inte uppkopplad

På bokrean som nu pågår finns det en bok som heter "Sy kläder" som är en grundbok i klädsömnad för nybörjare men även en uppslagsbok för den som kan lite mer.Den har jättefina bilder som visar hur man går tillväga steg för steg. Den kostar 98:- om jag inte kommer ihåg fel. Den kan jag rekommendera.
Lycka till med din sömnad!
xxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 11:01   #5
artesaan artesaan är inte uppkopplad

Burda brukar ha herr mönster o då finns de beskrivning hur man gör. ju mera man gör ju mera lär man sig.
Friskt vågat hälften vunnet!!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 11:37   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Det är lite olika hur man vill gå till väga. Färdiga mönster är en bra början, men begränsa din inte till det. Pröva efter hand att ta fram egna mönster cokså, annars sitter du en dag och är expert ju just att sy efter mönster och kan inte konstruera eget.
Dom färdiga mönstren som fins att köpa liknar ändå ofta kläderna i butikerna och utbudet på herrmönster kan vara ganska begränsat.

Köp på dig massor av billigt tyg. Dels något i stil med lakansväv och dels något elastiskt. Så kan du prova dig fram efter hand. Snåla inte på tyget, den praktiska erfarenheten du får av det är ovärdelig!

Gamla symaskiner är ofta minst lika bra som nya, så det är säkert inget problem. Läs igenom bruksanvisningen ordentligt bara, så du inte missar någon rolig funktion.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 12:10   #7
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad

Jag håller med om att du bör skaffa dig en grundbok i sömnad. Börja med enkla modeller. Skulle själv hålla mig till färdiggjorda mönster till en början, dock inte från tidningar eftersom de inte är särskilt utförliga. Från mönstren kan du ta bort de svåraste momenten från början och hitta någon lättare lösning i din grundbok. Sen lär du dig helt enkelt mer och mer samtidigt som du helt enkelt blir mer sy-van.
Vänta med elastiska tyger tills du blir skickligare.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 18:43   #8
spotty spotty är inte uppkopplad

Det mesta inom klädsömnad, både när det gäller tyger och mönster, är ju som bekant inriktat mot barn och dam. Tycker i alla fall att du ska beställa hem Stoff och Stils katalog samt ev tygprover från MG tyger i Göteborg och E-slöjd i Borgstena, om du gillar deras trikåsortiment. Länkar finns på sysidan. Stoff och Stil har modetyger (i huvudsak barn och dam) och stort sortiment av bastyger, samt mönster. Herrmönstrena är mest basplagg. Deras mönster är utskurna i mellanlägg så det är bara att klippa efter dem. Lycka till!
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.