Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-08, 17:39   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Repa upp från start och sticka om?

Jag håller på med en sjal (mönstret i årets Allers nr 10) och ångrar nu de inspirationstilltag jag gjorde för länge sedan i början. Kan jag ta upp de upplagda maskorna, repa upp det jag är missnöjd med och sticka om? Det är vanlig rätstickning hela vägen, men om jag skulle repa upp från där jag är nu skulle jag behöva repa upp allt och börja om.

Någon som vet?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 18:30   #2
Celos Celos är inte uppkopplad

beror lite på hur "hårigt" garnet är. Släta ull och bomullsgarn är inga problem. Jag brukade fukta garnet och linda det runt t.ex en stor petflaska för att få det slätt igen.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 18:59   #3

Ja, det är rätt hårigt, många procent mohair. Är det risk att garnet har börjat tova ihop sig om det är allt för hårigt?
Gammal 2007-03-08, 19:40   #4
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad

Är inte helt säker på om jag förstår dig - menar du alltså att repa upp baklänges, eller vad man ska säga - dvs repa upp den upplagda kanten osv?

Det går att göra på det viset, även om det är ganska tidskrävande. Man får pilla upp maskorna en och en och dra garnet igenom varenda en, vilket kan slita ganska mycket på garnet. När jag gör på detta viset brukar jag klippa rakt över det stickade, från kant till kant, ett eller varv under det ställe jag vill komma till - på så vis har jag inte alltför mycket garn att repa upp "baklänges", och jag kan repa upp resten som vanligt och ta tillvara.

Mohair brukar dock vara jobbigt att repa upp även på det vanliga viset - det har liksom kardborretendens... Jag skulle sticka en liten provbit och testa på den - olika garn beter sig på olika vis. (Men om du är lite envis borde det nog gå att plocka upp åtminstone ett varv - min filosofi är att inget är omöjligt!)
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 20:56   #5

Jo, det var från varv 1 jag menade, eller baklänges om man vill säga så

Jaa, nu förstår jag problemet! Jag trodde att repa baklänges skulle vara lika enkelt som att repa framlänges, dvs att det bara var att dra, men så är det alltså inte. Gillade din idé med saxen; på så vis blir man inte av med mycket garn ändå
Gammal 2007-03-09, 18:28   #6
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Hej.
Var lätt på handen och dra inte i garnet om det krokar i maskan som du repar upp utan hjälp till för att få garnet att släppa. Då blir det inte så tovigt. Hoppas du förstår hur jag menar..
Med hjälp av sax som Alexandra föreslår är också en bra metod om man vill förlänga en tröja.
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 13:16   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Ett bra sätt är att ha en garnvinda och snurra det upprepade garnet runt sedan duchar man det när det är spänt på vindan.
Låta det torka, så är alla krusor och veck borta och det är ingen risk att det filtar sig heller för du bearbetar inte garnet. linda inte för spänt.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-11, 13:49   #8

Tack för tipsen, de skall jag absolut följa

Men... jag kan väl inte sticka från punkt 2 och neråt till punkt 3 när jag har klippt upp stickningen? Jag måste väl lägga upp 7 nya maskor och sticka från punkt 3 till punkt 2? Och finns det då något snyggt sätt att fästa ihop de två stickningarna på?

(Punkt 1 är där jag är nu, cirka 70 varv efter punkt 2)
(Punkt 2 är kanske 40 varv efter starten, och där jag tänker klippa)
Punkt 3 är starten på stickningen, eller den nedre snibben av den trekantiga sjalen)
Gammal 2007-03-11, 19:23   #9

Eftersom det bara är rätstickning det gäller, så borde du inte ha några problem med att bara fortsätta från det ställe där du klippt/repat upp till - när du lirkat ur garnet från maskorna vid upprepningen, så trär du helt enkelt maskorna på stickorna igen, och sedan kan du fortsätta sticka. Det blir egentligen inte exakt likadant som om du stickat från upplagda maskorna och uppåt, eftersom du ju stickar åt andra hållet - baklänges, upp-och-ner eller vad man ska kalla det... Men på rätstickning tror jag inte det syns alls. Och det är såklart enklare än att ha två stickade stycken som ska sys ihop osynligt, även om det också går.

Tänk bara på att byta ut ökningarna mot minskningar istället, så att sjalen blir trekantig...

Håller tummarna för att det blir bra!

Senast redigerad av alexandrabrinck den 2007-03-11 klockan 19:25.
Gammal 2007-03-11, 20:12   #10

Tack så mycket, det kommer att behövas! Jag återkommer med resultat, eller ännu mer frågor, beroende på hu det går.
Gammal 2007-03-13, 15:10   #11

Uppdatering:

Det gick riktigt bra, bortsett från att repandet var ett h-vete. Mohair är underbart tills man ska repa upp det Så jag gav upp med att repa upp den bortklippta kanten och återanvända garnet, och tog ett nytt nystan istället.

Och först senare förstod jag att jag skulle ha använt aviga maskor när jag stickade neråt, så det finns två rader slätstickning mitt i alltihopa nu. Men mitt mål är uppnått, för arbetet är de 70 cm det ska vara på Tack för hjälpen, allihop!
Gammal 2007-03-13, 15:26   #12

Åh, så kul att det gick bra! Ja, mohair är verkligen HEMSKT att repa upp... Håller just nu på att sticka i ett tunt mohairgarn, och jag kollar noga efter varja varv så att det inte blivit någpt fel - bättre att upptäcka det tidigt.

Och att det blivit 2 räta varv ihop spelar nog inte så stor roll, jag skulle inte tro att det syns så tydligt i rätstickningen.

Hoppas du lägger upp en bild på den färdiga sjalen!

Gammal 2007-03-13, 20:34   #13

Nejdå, det syns inte alls, bara om man kollar riktigt noga Vad är det du letar efter när du letar fel? Det största problemet med mohairgarnet, när jag skulle repa upp, var ju att garnet har lätt att sära på sig så att man sticker igenom garnet istället för öglan. Men det är inte sådant du letar efter?

Jag ska absolut försöka få fram en bild på det färdiga projektet, så fort jag får (låna) en tjänstvillig digitalkamera
Gammal 2007-03-14, 13:36   #14

Jag håller på med ett sådant här linne: http://www.catduck.com/Clog/Category...utterfly.aspx, så garnet är åtminstone tillräckligt tunnt för att det ska vara omöjligt att få stickan igenom det. Men det är ett spetsmönster, så det gäller att man håller reda på mönstret. Fast själva mönstret är ganska enkelt, som tur är. Jag vill INTE bli tvungen att repa upp!
Gammal 2007-03-15, 18:45   #15

Wow, vilken kreation! Och jag antar att fel syns rätt bra i något som det där... Lycka till, jag håller tummarna för att det blir bra!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.