![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fästa och sy ihop stickad tröja?
Nu har jag precis gjort klart alla delar på min första tröja och ska fästa alla trådar och sy ihop den men hur gör jag det?
Jag är helt nybörjare och har aldrig gjort något sånt här förut. Så jag skulle bli jätteglad om någon kunde föklara hur man ska göra på bästa sätt. Hur fäster man så att inte trådarna syns igenom och ska man göra någon sorts knut. Hur syr man ihop delarna. Måste man alltid pressa delarna mellan två fuktiga handukar. Det står så i beskrivningen. Tack tack på förhand! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Grattis till första tröjan!
Hur man fäster trådar. Ett sätt som brukar fungera är att trä in ändarna "på diagonalen" under de aviga maskorna på baksidan.Har du olika färger i tröjan kan det vara värt att undvika att fästa "den röda" tråden i "det blå" stycket. Det brukar inte skina igenom, men kanske. Att spänna ut/nåla upp delarna mellan fuktiga dukar är ingen dum idé. "Blocka" 'heter' det numera på stickbloggsvenska. Jag själv är lite lat och stickar på rundsticka så mycket som möjligt för att slippa sy sömmar, men har insett att nederkanten flärpar upp om jag inte blöter den och nålar den. När du syr ihop gör du det för hand med garn. Beskrivningarna brukar skriva "delat garn" och det kanske är smart, jag vet inte. Jag har "heltjockt" garn. (Delat garn: om det är fyrtrådigt garn du använt så sära på det så att du använder bara två trådar till sömmen.) Här finns en bra film om hur du syr ihop sidorna med varandra och ärmsömmarna. Och här finns en film om hur du gör axelsömmarna snyggt och osynligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:27.