![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
får så ont i axlarna
Hej, jag är nyfrälst på att virka och sticka. Men jag får så gräsligt ont i axlarna. tycker att jag sitter bra. Antagligen spänner jag mej... Har ngn tips att ge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om stickningen är tillräckligt bred så använd rundsticka och sticka fram och tillbaka på istället för vanliga stickor. Då får du stickningen i knät istället för att behöva lyfta den hela tiden som med vanliga stickor.
Se också till att sitta bekvämt med ryggen och benen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag fick också megaont i början, kunde kanppt sova på nätterna. Jag tog några dagars uppehåll. Sen gör det inte ont längre.
Det är säkert både det att du spänner dig lite + träningsvärk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Att sticka på rundstickor är ju det bästa jag använder inget annat numera
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Försök att "släppa ner" axlarna när du stickar/virkar. Sitt inte för länge utan gör pausgymnastik nu och då.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Min lillasyster som är arbetsterapeut föreslog mej att lägga en kudde i knät och ha arbetet vilande mot kudden för att ha stöd hela tiden och inte ha armarna hängande i luften. Armbågarna mot kroppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Till LillaHon..
Det kan finnas flera orsaker till att du har ont i axlarna 1)Du spänner muskler allför mkt när du stickar samt du stickar ganska "hård". 2) Du "tror" att du sitter rätt men du sitter fel - din rygg "vilar" ej på stolens/fätoljens ryggstöd. 3)Du håller din stickning i "lyften" istället för att ha stickningen liggande i knä... Vad stickar du för ngt om jag får fråga? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Som många redan sagt - rundstickor är jättebra!
Mycket mindre belastning (pga mindre "hävstångseffekt"). Det går utmärkt att använda dem som vanliga stickor och sticka fram och tillbaka, istället för att sticka runt, runt. Jag stickar nästan enbart så. Ett annat tips som kan kännas lite löjligt, men det gör faktsikt skillnad: Värm upp och stretcha. Jag har haft lite problem med axlar och nacke tidigare och fick då tipset att värma upp lite innan jag satte mig och stickade. Tex rulla axlarna fram och tillbaka, pumpa dem upp och ner lite. "Crawla" i luften både framåt och bakåt, och rotera handlederna fram och tillbaka. Och sedan pausa i stickningen ibland och sträcka ut musklerna i armar, handlelder, nacke och axlar. Man använder ungefär samma muskler som vid datorarbete, så man kan utgå från såna övningar som rekommenderas som "datorgympa". Hoppas värken går över snart!! /Ilsefin |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Man ska aldrig sitta still mer än 20 min i taget har jag fått lära mig på sjukgymnastiken. Upp och rör dig och rulla på axlarna. Jag brukar försöka kliva upp i reklampauserna på teve, då är de till någon nytta i alla fall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ååå!
Det är ergonomiskt uttänkt det där med reklam-tv. ![]() Tror också att LillaHon spänner sig för mycket som nybörjare. En som jag lärde sticka satt otroligt stramt och stelt och helkoncentrerat. "Stickning? Avkoppling? Hur då?" var hennes kommentar. Tänk på att släppa ner axlarna, släpp i käkarna och lossa tungan ur "muntaket" och andas. Så småningom går det lika automatiskt som stickningen. (Och rundstickor! Har inte haft raka stickor på flera flera år. Jo, jag prövade lite på skoj för nåt år sedan. Aldrig mer!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Vanliga flexstickor
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Låter som det skulle kunna funka bra.
Der är en träningssak att få in armbågarna och ner axlarna.. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.