![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vlieseline i hela kavajen
Jag hittade en påbörjad kavaj i ett skåp. Jag vet att när jag skulle sy den så frågade jag i affären hur man skulle göra med vliseline i den och de sa att jag skulle sätta runt om. Så jag strök fast vliseline i hela kavajen. När jag var dit några dagar senare så pratade vi om kavajen och då sa de att de hade menat att jag skulle sätta en remsa vliseline runt ärmsluten och nederkanten förutom krage och slagen.
Nu är det vliseline i hela. Hur tror ni kavajen blir om jag syr klart den? Blir det för stelt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Var det kraftig vlieseline?
Är tyget kraftigt? Tror inte att det gör något. Jag sätter ibland vliesline i hela kavajen om tyget är lite "slankigt" /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
om den blir för styv beror nog på hur tjockt tyg du har o hurdan vliseline du har. En regel är att tyget ej ska se dött ut alltså just vara för styvt ett tyg ska röra sig o ha liv. Om du tycker det ser för styvt ut så kan man ju alltid dra bort vliselinet på de ställen där det är för styvt.
i en damkavaj behövs sällan lika mycket styvningstyg som i en herrkavaj. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det är vanlig svart vliseline men inte den där pappersaktiga utan mer följsam.
Tyget är "vanligt" tyg, inte slankigt men inte tjockt heller som tweed. Det är i alla fall syntet iblandat. Jag kan ju dra bort uppe vid armarna och bysten och låta det vara kvar vid höfterna, fickorna är redan fastsydda. Tack för råden, nu återstår att se om den blir kvar men jag ska inte slänga den som jag tänkte förut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Känns den stel och oföljsam?
Gär den inte det så låt bli och ta bort. Tyget kan bli skevt om du har otur. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Upptill tycker jag den känns lite stel och inte så bra i midjan. Ärmarna har jag inte tittat på än om jag strukit vliseline på men har jag gjort det så blir det nog stelt för de är ju inte så vida.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:33.