![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Balklänning - Tips mottages gärna
Hejsan allihopa! Är rätt ny på denna sida. Ska för första gången sy en klänning..Min studentbalklänning.
Jag undrar nu.. kan ni som är rutinerade säga mig om jag kanske har tagit mig lite vatten över huvudet? Är denna klänning för svår? Tips mottages mer än gärna..Mvh Mikaela! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du mönster?
Har du mönster till klänningen? Hur svårt verkar det när du tittar på det? Sykunnig familj eller bekantskapskrets? Hur känns materialet? Lätt eller svårt att jobba med?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
För den där klänningen är det nog bäst om du köper ett liknande mönster och sedan modifierar det. Eftersom det är första gången du syr en klänning kan det nog vara bäst
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej!
Ja, jag har mönster! Samt sykunniga jag kan fråga om det kniper sig... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!..
Jo, jag har också tänkt på att sätta dit axelband.. det verkar helt enkelt smidigast så. Har iaf fått symönser till liknande klänning så ...har sytt innant, men aldrig en klänning.. Folk säger att klänningar är lättast..hrm... Den ska vara klar i maj.. så jag tänkte börja nästa vecka...Skiter det sig.. så får man väl köpa en vanlig..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jodå, klänningar är ganska lätta, om man inte börjar mixtra med att göra ändringar i mönstret.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ska man ha en liten åsikt, så betyder balklänning hellångt. Kolla om det är viktigt innan du syr en sådan här klänning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Nej, det är inte viktigt. Då det är min studentbal som jag organiserar.
Det har alltid kallats bal, men vi har sagt att alla tjejer får ha på sig vad som hellst.. Bara det är en lite finare klänning. .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag skulle inte bry mig. När vår dotter tog studenten hade hennes kompis en kort klänning - cocktailklänning skulle man nog säga. Den var himla elegant och med fina snitt. Den kanske inte passade på en bal där alla bar hellångt, men å andra sidan - alla dessa "gräddbakelser" som är korrekta är för dj*a trista.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Uppdatering: Det finns något dubbelhäftande vid namn Hollywood Fashion Tape som man kan använda utan att behöva ha axelband. Tyvärr vet jag inte hur effektivt det är :s
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Om jag skulle sy den där klänningen så skulle jag definitift inhandla en bra axelbandslös BH i rätt storlek att bygga in i klänningen. Det ser ut som att hon har skenor också, men det är svårt att se på bilden, kan vara fällda sömmar bara, med tanke på att den ändå korvar sig en hel del runt midjan..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Skippa 'genomskinliga' axelband! En sån snygg klänning tappar så mycket elegans med plastband!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Se till att livet är "mycket figurnära" och sätt i ett par stöttor (Rigilene eller korsettstål) i livet så behövs inga band.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Sy gärna en toile (provklänning) i lakansväv innan du sätter saxen i dyrtyget. Det tar lite längre tid, men är definitivt värt det eftersom du då kan parera eventuella missar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:05.