![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
lintråd eller vad?
Jag har köpt en hård tråd när jag var i Italien. Det var lite svårt att fråga om kvaliten.
Den liknar en hårdtvinnad mattvarp, lite glansig, nästan vaxad. Fyrslagen och Ztvinnad. Jag tror att det är lin, men någon föreslog hampa. Jag flätar korgmöbler i dockskåpsskala och skulle gärna vilja köpa mer här hemma. http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=23157 Någon som kan identifiera tråden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Gissar också på lintråd - men jag tycker inte det ser ut som vanlig 4-tr mattvarp. Tror du måste leta bland skomakare/möbeltapetserare etc för att hitta något liknande - inte bland väv- och stickgarner alltså.
Hampa och linfibrer snor sig åt olika håll när de blir blöta (men jag kommer aldrig ihåg åt vilket håll det är ![]() /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Den snor sig likadant som den lintråd jag har.
Jag får leta reda på en möbeltapetserare och en "riktig" skomakare. Funderade på segelsömmare också. Jag tror inte heller på mattvarp, den är för hård. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kanske repslageriet på Skeppsholmen i Stockholm har något liknande. Annars kan du ringa till Sätergläntan, de har ganska mycket av den stilen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hittade en liknande hos möbeltapetseraren, men den var vaxad. Då går den nog inte att betsa sedan...
Panduro hade en liknande tråd! 5 rullar ā 20meter.Eller 45m rullar. Också vaxad och troligen något grövre. Har inte hunnit testa än. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.