![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
sticka hälen
Hej
Jag håller på att sticka en häl på en raggsocka. Det går jättebra men jag är tveksam med de sista maskorna. Det står att man ska göra hoptagningar för hälen över alla maskorna. Varje varv avslutas så att säga med en hoptagning och en maska sen vänder man. På sista varvet ska jag då sluta med en hoptagning och lämna en maska kvar eller ska jag sticka ett varv till och bara ha avmaskningen i slutet av varvet??? Det här är innan jag ska till att plocka upp på sidorna på hälen. Det är bara mitt andra par raggsockor, på det första lämnade jag en maska kvar men nu vill jag veta riktigt hur man gör. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det beror lite på vad du har för mönster. Det mönster jag har ska man sticka följande (om vi säger att jag ska sticka herrsockar 54m) När jag stickat hälen 6½ cm, jag har då 24 m totalt på hälen, stickas med början från rätsidan: 16 rm, 1 ödhpt (lyft 1 m, 1rm, drag den lyfta över), 1 rm , vänd, lyft 1:a m, sticka 9 am, 2 am tills. 1 am, vänd lyft 1:a m, 10 rm, 1 ödhpt, 1rm, vänd. Fortsätt sticka fram och tillbaks med 1 m mer för varje var tills sidomaskorna tar slut.
Det är viktigt att hitta ett bra sockmönster man trivs med tycker jag. Alla har sin modell de gillar ![]() Hoppas jag inte rörde till det och att det var denna avmaskning du menade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej
tack, det var denna avmaskning jag menade. Men då ska man sluta med en 1 stickad maska? Jag funderade på om man skulle sticka 1 varv till och sluta med den hoptagna maskan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag brukar sluta med den hoptagna maskan men om det är rätt kan jag tyvärr inte svara på. Jag slutar alltså på det aviga varvet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack. Egentligen kanske det gör det samma vilket man gör men jag måste ju kolla hur andra gör. Tack för snabba svar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.