![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
nybörjare!
Hej!
jag är helt ny när det gäller att sticka. Vilka stickor ska jag har för att det ska vara lätt att sticka. kollade i affären och det finns ju stickor stora som grenar ler (20). Jag är otålig och vill se resultat direkt. Men ändå ska det inte vara för slappt. Jag har för mig att halsduk är det enklaste man kan göra? Jag skulle vilja göra mössa och benvärmare. hjälp tack. kram patricia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Välj garn först - det står på banderollen vilka stickor man ska ha.
När jag stickade halsduk till en kompis så valde jag ett ganska tjockt garn och just de stickorna som är som grenar - resårstickning (varannan avig, varannan rät) och halsduken var klar på ett par dagar. Då hade jag använt tre nystan och hon kan linda den tre varv runt kroppen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vad kul med en till nybörjare! Jag köpte sticknålar i torsdags, fast jag fick gå och visa upp garnet eftersom lappen var borta. Jag köpte ett par 3,5 och ett häfte om stickning som var mycket pedagogisk. Så nu har jag pysslat med det här sedan fredags:
http://hem.passagen.se/ivanova_b5/swe/hantverk.html Det går si och så, jag följer beskrivningarna, men det blir inte likadant. ![]() Halsduk är absolut det enklaste, men öva gärna på en provruta först, så kan du göra alla misstag, prova rätstickning/slätstickning och varenda idé du kan tänkas ha först. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
på www.garnstudio.com finns förutom gratis stick- och virkbeskrivningar även stickskola och virkskola. Inte alls tokigt att titta på faktiskt - själv har jag sparat dem som pdf-filer för enkelhetens skull.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag tycker att stickor runt storlek 4 är skönast i händerna och för mig går det fortast att sticka på stickor runt 4-6 mm, men det är ju en smaksak och väldigt beroende av vad man vill ha för slutprodukt :-)
Frestas inte att köpa för stora stickor bara, även om varje varv blir 3cm om man stickar med 20mm stickor så går det oerhört långsamt att sticka ett varv för man måste jobba med hela armarna för att forma en enda maska. Det är jättejobbigt, och svårt att sticka jämt och snyggt dessutom. Mössa och benvärmare ska väl inte vara för svårt, båda kan stickas fram och tillbaka på vanliga parstickor och sen sys ihop mitt bak... men sticka runt är egentligen inte svårare, lättare tycker jag, om man bara har nån som visar hur man får ihop ringen från början men det kan de säkert hjälpa dig med i garnbutiken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Du får komma över på en liten nybörjarkurs så ska vi fixa det åt dig.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=7616
Har gett lite nybörjartips tidigare på sysidan. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.