![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Förlänga en ärmmudd i resårstickning
Jag har en kofta som är lite för kort i ärmarna och jag vill förlänga den genom att göra mudden lite längre, alltså plocka upp maskor nertill och sticka ett par cm.
Jag försökte göra det nu genom att ta upp en ny maska i uppläggningsmaskan men då hamnar mina nya maskor lite "snett" gentemot den upplagda. På garnaffären sa de att det gick bra att sticka neråt men den är ju stängd nu!!!! och det är nu jag vill börja ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Försök med att gå ner ett varv till om du förstår vad jag menar, alltså inte det varvet du lagt upp på utan första stickade varvet, så brukar jag göra och då blir det rätt bra iaf
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack, ska pröva med det. Jag ingen speciell lust att riva upp ärmen uppifrån för att förlänga ett par cm även om det säkert blir snyggare så.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag rev upp hela resåren och plockade upp i slätstickningen. Sedan stickade jag en ny längre resår. Blev mycket bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jaf har förstått att det finns lite olika sätt att sticka ärmar. Vissa börjar nertill vilket jag tror är vanligast? Medans några stickar med början på ärmkullen. Fördelen med att börja uppe vid axeln måsta ju vara att det är lättare att ev. förlänga eller förkorta ärmen, eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag funderade på om jag skulle sticka en liten kant med mosstickning nedtill på ärmen för jag får inte till resåren fint men förslaget om att riva upp hela resåren är inte så dumt.
Ska fundera på saken och sticka en blåbärsmössa under tiden! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har också gjort varianten att ta upp hela resåren och börja sticka från slätstickningen. Om resåren är lite vid kan man då också minska lite. Eller sticka en bit slätstickning till om det är ärmen som är för kort och inte resåren.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Men går det att riva upp nerifrån? Är det bara att klippa av och lägga upp i de gamla maskorna? Löper inte de då??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Maska upp först eller klippa av
Hur gör jag när jag ska sticka ny resår. Tänkte nu att jag tar bort hela resåren och stickar en bit slätstickning så ärmen blir lagom lång och så ny resår.
Men är det bara att plocka upp nya maskor i slätstickningen och börja sticka nedåt? Och när klipper jag bort den gamla resåren??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Börja med att sprätta sömmen nerifrån och en lite bit förbi där resåren slutar. Om du har rundsticka, annars får du sprätta en bit till, så du kan få armen platt till en rak sticka.
Sen klipper av en tråd strax ovanför resåren, och plockar du upp maskorna ovanför (upp mot ärmen) på en sticka vartefter du pillar bort den tråden du klippt av. När du kommit varvet runt kan du fortsätta att repa upp resåren (som nu inte sitter ihop med ärmen längre). Sticka sen ny resår uppifrån och ner, antingen med den tråd du repat upp eller ny. Den kommer ju inte att räcka till en längre resår. Om du vill kan du förlänga slätstickningen innan du börjar resåren. Sist får du sy ihop ärmen igen. Hoppas du förstår hur jag menar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Tack, då vet jag hur jag ska göra, har köpt samma sorts garn så det blir åtminstone en nästan lika nyans. Färgbadet kommer naturligtvis att skilja men det blir ju lika på båda ärmarna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.