Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-25, 19:58   #1
kajsa_k kajsa_k är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 13
Hur sticka mönster?

Jag är i princip självlärd på stickning och kan därför inte så mkt, och speciellt inga knep. Jag kan bara sticka halsdukar och vantar (än så länge) och det enda mönster jag försökt mig på är randigt (inte så svårt).

Nu fick jag för mig att jag skulle sticka ett par mönstrade tumvantar till min lillasyster som fyller år snart. Jag trodde inte det skulle vara så svårt, jag ritade upp ett mönster på rutat papper och började sticka.

Inne i handen vill jag har varannan maska vit, varannan grön, och på nästa varv tvärt om, så att det blir liksom rutigt. Jag har sett sånt mönster på vantar förut, så det borde inte vara omöjligt.

På handens ovansida vill jag ha lite större gröna romber (med som mest fem gröna maskor i bredd) med vit ram runt om. Eller så kan man se det som grön botten med vita diagonala linjer som bildar ett rutmönster, ni förstår säkert hur jag menar för jag tror att det är en "vantklassiker"...

Nu till mitt problem: Först stickade jag hårt. Men då när jag gjort ett par-tre varv märkte jag att där som jag t ex låtit den vita tråden hänga medan jag stickade grönt, hade jag dragit för hårt så hela vanten blev för liten för att få på handen (och det blev inte så fint heller).

Sen gjorde jag om, och lät tråden hänga lite lösare då den inte användes, men det fick ju följden att hela stickningen blev lösare än vad jag ville ha den.

Så nu undrar jag hur man brukar göra. Finns det något knep eller är det bara träning som gäller för att få det snyggt?

En kort fråga till, på mina vita diagonaler har jag bara en maska i bredd, borde jag ha två istället? Har läst ngt om att man ska undvika mönster med bara enstaka maskor.

Hoppas någon orkar läsa ända hit...
/Ida
kajsa_k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 20:03   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du skall sno garnerna om varandra och låta dom följa med stickningen.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 20:27   #3
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Hur stickar du? Runt med hjälp av strumpstickor eller fram och tillbaka? Googla på magic loop så hittar du information om hur man runt med en vanlig rundsticka som egentligen är för lång.

Jag brukar göra så att jag stickar som vanligt när jag stickar med flera färger, håller båda garnerna över vänster pekfinger och stickar den färg som är aktuell med höger sticka. Kan man sticka "engelskt" med garnet i höger hand kan man ha en färg i höger hand och en färg i vänster hand.

Man måste räkna med att mönstret drar ihop sig lite om man stickar med flera färger så man får fler maskor per 10 cm än om man stickar vanlig slätstickning.Man får helt enkelt pröva sig fram till en lämplig storlek och masktäthet. Om du vill göra vanten lite bredare kan du lägga till ränder t ex en mörk maska, en ljus maska, en mörk maska i varje sida, dvs mellan handflatans och handryggens mönster.

Stickar man mer än tre maskor i en färg ska man sno garnerna runt varandra för att tråden som löper på baksidan inte ska bli för kort.

Jag har stickat vantar med en ljus, en mörk maska som handflatemönster och tycker att det blev bra.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 15:04   #4
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Kan bara säga övning övning! Och så sno trådarna om varann så att det inte blir långa bågar att fastna i i vanten och ha koll på hur mkt du frar i garnet. Mösterstickat blir tjockare och tätare, om man använder "riktiga" såna mönster (klassiska vant och tröjmönster). Då och då brukar man få nysta upp trassel också ...
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 15:47   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om du stickar för hårt kan du ta större sticker så blir maskerna lite större.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 11:15   #6
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Men det är bara bra att sticka just vantar tätt så det inte blåser igenom, ta hellre ett mönster i en större storlek eller öka på det gamla. (man kan lätt lägga på en maska i var "sida").
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 20:49   #7
kajsa_k kajsa_k är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 13
Tack så mycket för hjälpen!
kajsa_k är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons