![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Rättvisemärkt certifierar bomull och den enda licenstagaren i Sverige som gör kläder av rättvisemärkt bomull är la redoute.
Rättvisemärkt certifierar inte kläder eftersom det är för många led i processen för att det ska vara kontrollerbart.Men det finns klädföretag som arbetar för bättre villkor för producenterna, bla dem collective. Lin och hampa är inte automatiskt miljövänligt, men besprutas mindre än bomull (som är en av världens mest besprutade grödor). Bomull kan även vara genmodifierat, vilket inte lin och hampa är. Ekologisk bomull är aldrig genmodifierad. Dibb är ett företag som säljer ekologisk bomull, vet inte hur stora mängder man måste handla. När jag ändå är i farten vill jag passa på att ta upp skillnaderna på olika textilmärkningar som finns: Textilier som är märkta med svanen, EU-blomman och krav betyder att bomullen är ekologisk, dvs odlad utan kemiska bekämpningsmedel och handelsgödsel. Det finns även regler för vilka kemikalier man får använda. Ökotex-märkningen betyder att alla farliga kemikalier är borttvättade ur tyget, men säger inget om tillverkningssätt. Även om det är svårt att få ta i miljövänliga tyger så tycker jag att det är bra att tjata i affären för att visa att det finns en efterfrågan på textilier som är tillverkade inom ramen för vad natur och människa tål. Lite länkar: www.dibb.se www.demcollective.com/ www.laredoute.se/ Såg även att naturskyddsföreningen märker textilier (Falken). De textilierna är även de ekologiska. Senast redigerad av Mirja den 2007-01-24 klockan 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.