Citat:
Mjo, lustiga effekter av trasiga minnen kan man ju få, men att något har glappat har jag nog aldrig varit med om, mer än det klassiska att NES-kassetten inte går att läsa och att jag får släppa amigan i bordet några ggr för att den skall gå igång (skulle tro det är moderkortet, några ggr har jag fått en grön skärm vilket skall bero på något mer rommarna så är antagligen lite dålig kontakt på de med)
Men på något modernare har jag inte varit med om det, skulle tro det är för att kontakterna är guldplätterade eller något, men jag vet inte, i en symaskin kanske det flesta sitter på ett kort med? Minnen lär ju vara fastlödda på kretskortet istället för att sitta i socklar exempelvis?
|
Fast att du får släppa amigan i bordet lär ju helt säkert bero på kontaktfel. Och även lödningar kan ju släppa litegranna med tiden om man har otur.
Gah! Helt galna priser... Men problemet är ju att du inte betalar för kretskortet, eller en bit plexiglas, eller en liten metallbit. Du betalar för en liten metallbit+transport över halva jordklotet+att någon grossist skall hålla det i lager+att sagda grossist skall betala hyra för sitt lager+transport till någon butik+att butiken skall ligga ute med pengar som de inte kan använda till annat under en längre tid för din metallbit+för att butiken måste betala hyra för lokalen där metallbiten förvaras+att butiken måste betala någon för att arbeta där+25% moms.
Det blir en väldigt massa kostnader som den där lilla metallbiten måste bära=väldigt väldigt högt pris. Hmm... det där plexiglasbordet låter ju förresten som nåt som man kan bygga själv för typ 200 spänn...
Citat:
Mm, du kanske har använt symaskiner längre och är med i svängen o grejer, jag är ju värsta nooben, har inte börjat sytt något mer än på ett papper och en liten tygremsa med min , men jag antar att jag inte ser framför mig att jag kommer ha en 30 år gammal maskin eller så, slit o släng, ersätt med nytt =P
|
Nja, har bara haft egen symaskin i mindre än en månad själv (en mekanisk pfaff select). Däremot är ju min mors husqvarna från 70-talet någon gång (dvs drygt 30 år) och fungerar fortfarande fint. Har behövt servas ett par gånger bara. Och farmors och mormors symaskiner är så gamla så jag vet inte när de kan vara köpta... Äldre än mammas är de iallfall. Av denna anledning har jag ganska stora förväntningar på hur länge dylika prylar skall hålla. Tycker dessutom rätt illa om det här med slit-och-släng rent allmänt. Slöseri med naturresurser som det är.
Citat:
Vad gäller datorer däremot klarar jag mig ju rätt bra med vad som helst som är över 1GHz egentligen, men om man skall köpa något nytt blir det ju svårt och jag tar ju det som är mest prisvärt (vill helst ha en 64-bit cpu så jag kan köra ZFS utan strul med.)
På tal om slit-o-släng-prylar som byts ut trots att det inte är nödvändigt alltså =P
Jäkla störigt att idioterna på Apple sätter i fetaste cpun de kan få tag på i mellanklassens Macbook Pro vilket ger 13% prestandaökning men runt 3000kr högre pris, jag vill inte köpa det, men jag vill ha 256MB vram, så det slutar med att jag inte köper något. Inte så förtjust i cpuhastighetshetsen, jag tar mycket mer minne o eventuellt bättre gpu alla dagar i veckan före cpu ;D
|
Tja, vad det gäller apple så smakar det så kostar det

Själv sitter jag med en Powerbook G4, fina datorer gör de...