Citat:
Kontaktfel? På mitt NES kanske, annars vet jag inte riktigt.
|
Jupp, faktiskt. Mellan minnen, andra instickskort och moderkort etc. Kan ge ganska lustiga effekter, eller bara en allmänt instabil dator...
Citat:
IC-kretsar känsliga mot statisk elektricitet? Ja, visst, men jag tänkte ju inte pilla på dem.
Dessutom är vi ju rätt många som fullkomligt skiter i det och prylarna går sällan sönder ändå, men visst finns risken, i manualen till symaskinen står det ju att man skall dra ut sladden när man inte använder den så risken att åskan dödar den är väl rätt liten. Dessutom bor jag i stan nu och där oroar jag mig inte alls för det där, kanske är dumt? Var en annan sak på landet dock.
Jag tror inte alls att det är vanligt att elektroniken sviker i en bil (ja, mer än på en mer mekanisk nivå i form av söndergnagda kablar, fukt, ..) utan att det är mekaniska inställningar o grejer som skiter sig istället. Spänningsstyrkan är väl inte särskilt konstant i en bil heller, om det nu trots allt skulle vara så att elektroniken sviker, det är ju något jämnare spänning i vägguttaget.
|
Tja, även i stan kan spänningen i vägguttagen vara ganska svajig ibland, men alla möjliga lustiga spikar och sånt har jag förstått. Och vad det gäller bilar så går ju faktiskt elektronik sönder där hela tiden. Redan efter 5-10 år börjar ju elektriska saker gå sönder (till och börja med småsaker som att något segment i en siffra på någon display slutar fungera och sånt), och jag tror inte att det är många moderna bilar som kommer att leva i 20-25 år, just därför att elektroniken går sönder, inte för att mekaniken går sönder, för den är oftast ganska lätt att laga. (Själv kör jag omkring i en 25 år gammal väldigt mekanisk volvo vilken fortfarande fungerar fint. Rostig dock, och med vissa små elfel...) Det är ju till och med så att vissa biltillverkare har börjat minska ner på elektroniken i sina bilar just därför att det är så svårt att få den att fungera tillförlitligt i den miljön.
Citat:
Kretskorten på de gamla maskinerna var ju visst väldigt dyra, jag har ingen aning om vad de kostar i en modern, men det är inget jag tänker oroa mig över.
|
Säkerligen lika dyra... De är ju inte speciellt dyra i sig. Men saker som ligger länge i lager och säljs i väldigt små volymer blir ju alltid skitdyra. (Kapitalomsättningshastigheten blir ju väldigt väldigt låg för dem.)
Citat:
Vad som går sönder först vet jag inte, jag tror det blir någon form av service/förslitningsskada som behöver utföras, inte pajat kretskort. Risken är väl stor att jag tröttnar på den innan den pajar också och kanske ersätter den med en annan
|
Jag tror att du har rätt i det. Men någon service/förslitningsskada är nog både lättare och billigare att laga än vad det blir den dag kretskortet pajar.
Hur som helst... Jag tycker fortfarande att man skall köpa elektroniska prylar. Tycker att sådana är jätteroliga. (Civ. ing. i elektroteknik och jobbar ju med sånt som kan betraktas som prylar...) Men man skall veta att de går sönder. Just en symaskin är en sådan sak där iallafall jag förväntar mig att den skall fungera (med lite service) i minst 30 år eller så. Och det finns ingen konsumentelektronik som jag tror håller utan problem så länge.