![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Billig symaskin för segelsömmnad?
Har som projekt att sy ett segel (troligen en symmetrisk Reacher (en flat spinnaker))till vår katamaran.
Vår drygt 20åriga Huskqvarna Sylvia 113, är bra på att skapa fågelbon av undertråden. Dessutom misstänker jag att den har för dåligt matarfots tryck för att funka bra på spinnaker duk, som väldigt hal, tunn och mjuk? Är det någon som har erfarenhet av segel sömmnad, och/ eller kan ge råd om vad som kan funger utan för stor kostnad. Vi har inte planer om att sy flera segel, så vi vill minimera kostnaderna, vilkert är en bidragande orsak till att vi vill sy seglet själva. Tror inte vi har användnng för något annat än rak och sicksack. ///Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ett alternativ för att slippa...
.. sy helt nytt, är att vi får tag i ett begagnat och ev trasigt segel, som kan repareras, och / eller Skäras ned till passande form för vår 6,4meters mast.
Någon som har nått liggande? /Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Själv har jag inget som är stort nog för ditt behov, men om du inte har för bråttom så kan jag fråga min kompis segelmakar-Jan om han har några idéer. Han har väl egentligen lagt av med heltidssömnaden p g a (om jag minns rätt) dålig rygg, men håller på vid sidan av en smula.
De jag har själv för tillfället är ett litet Pelle Petersson-storsegel och ett smalt försegel. Bägge är tyvärr nog rätt urkörda, men dom fungerar fint som t ex solskydd vid vår lilla ligists lekstuga. Vad är det för båtmodell, förresten? Ser liten och trevlig ut. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det är en Wharram Tiki21
http://tiki21element.blogspot.com/ http://www.wharram.com/1982winner.html /Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Är självklart tacksam för ideer och tipps!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.