Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-10, 09:16   #1
Ramona Ramona är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 17
Wink Kid Mohair?

Hej hej!

Har nu äntligen blivit meddlem på denna underbara sida. Tittat in här lite då och då och vad mycket man lärt sig!

Men nu har jag en lite fråga, den kanske är korkad, men jag vill sticka en tröja och där står det att man ska andvända Kidmohair.

Vad jag kan förstå är det "barn" mohair men är det stor skillnad mellan vanligt mohair och just mohair som kommer från barnen?

Blir det tunnare för att man tar det från unga djur eller kan man lika gärna andvända annan typ av mohair?

Hur stor skillnad är det?

Skulle bli så glad för svar!
Ramona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 09:23   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Kid Mohair är ett försäljnings namn på ett mohairgarn liksom alla andra garn som har ett namn.. Kontrollera vilken masktätthet duskall ha på 10 cm,Sedan kan du titta på ett annat mohairgarn som har liknande och göra ett maskprov.Du kan alltid gå upp och ner 1 stickstorlek för att komma rätt i maskantalet.
Lycka till.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 09:34   #3
Ramona Ramona är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 17
Tusen tack!

Tack tack!

Vad bra för jag slet mitt hår igår när jag letade efter Kidmohair!

Och det lilla jag hittade var dessutom ganska dyrt. Blev fundersam när jag googlade och det stog att det framställs olika.

Men det är första gången jag stickar med mohair så förvirringen känns total.

Men vad skönt att jag kan provsticka med annan typ av mohair. Då får jag ner priset, yippi!

Finns det någonting annat man borde tänka på? Trä, metall, plast stickor?
Vilket gör det lätt arbetat?
Ramona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 09:40   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag använder alltid metall och om det finns rundsticka ,det finns pluggar att köpa eller små korkar som du kan sätta på ändarna så inte maskerna trillar av.Det finns också sticker som är mjuka som rundsticker men har bara sticker i en ända. När man stickar vanligt på rundsticka så vänder du arbetet som vanlig, men man slipper att lyfta hela tygden av arbetet för det hänger ner i knäet.
Har aldrig provat trä
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 11:14   #5
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Hej!
Kid Mohair är en kvalitet. Det är ullen från den allra första klippningen av angora-getter. Kid mohair är mycket mjukare än vanlig mohair, och dessutom drygare. Ofta är garner av kidmohair spunnet tunnare än mohairgarner, men det kan variera. Men i grova drag kan man nog säga att de beter sig i likadant så det är säkert inga problem att använda vanlig mohair till din tröja, så länge som masktätheten (antalet maskor per centimeter) stämmer överens med den i ditt mönster.

Kidhohair kostar oftast mer än vanlig mohair, men är också oftast betydligt drygare. Jag har tex stickat en normalstor trekants-sjal med endast 25g kidmohair (finns i mitt stick-album om du vill titta).

Garnhärvan säljer en två olika Kid mohair från Plassard som är jättemjuka och fina.

Yll o tyll har tex två olika sorters kidmohair, Kid Silk Haze (från Rowan) och Kidopale. Jag har stickat i Kid Solk Haze och är mycket nöjd med det.

Britt Anderssons butik har också en del Kid mohair, tex en tre olika varianter från en sydafrikansk leverantör.Jag har itne provat dem, men jag tycker att de ser jättefina ut.

Jag vet att det finns flera andra märken och leverantörer, men det här är de jag kommer på spontant.


När det gäller vilka stickor man ska använda så tycker jag att det är helt och hållet en smaksak. Jag föredrar trästickor. Jag tycker att de känns behagligare i händerna och är lite "mjukare" på nåt sätt. De är dessutom lättare så är man lite ovan kan de vara att föredra eftersom de inte "halkar iväg" lika lätt som de i metall.

Jag förderar att sticka på rundstickor eller strumpstickor eftersom jag tycker att det är bekvämare och sliter mindre på axlarna. Särskilt om man stickar större saker som hänger på de långa raka stuckorna och gör att man måste ta i mer för att röra stickorna. Jag använder runstickorna som vanliga stickor, dvs stickar fram och tillbaka på dem och vänder när varvet är slut (svårt att förklara, men jag hoppas att du förstår vad jag menar).


Lycka till med tröjan!

/Ilsefin


PS. Välkommen hit!!

Senast redigerad av Ilsefin den 2007-01-10 klockan 11:17.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 15:47   #6
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Hej!
Kom att tänka på ett garn som borde kunna passa till din stickning. Garnstudio gjorde om sitt garn Vivaldi för något år sedan och det är nu mycket tunnare och innehåller inte längre någon akryl. Jag "klappade" lite på en kompis vivaldi-stickning i går och det är jättemjukt. Tror att det skulle fungera bra till din tröja: Garnstudios Vivaldi

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons