Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-30, 18:43   #1
Nicklas_gbg Nicklas_gbg är inte uppkopplad

Liten fråga om knarrande Pfaff

Hepp!
Jag är nyanländ på det här forumet och har precis köpt mig en ny Pfaff Select 1538 vilken tycks vara en trevlig maskin. Dock har den en mindre "defekt" som jag undrar om jag bör bry mig om eller inte. Jag tycker att maskinen "knarrar" när den går i mycket låga hastigheter. Ljudet hörs framförallt när man vrider handhjulet för hand. Och då precis när trådspännaren förflyttar sig uppåt till sitt högsta läge. Det hela låter lite som en o-oljad dörr...
Vad tycker ni?? Har någon annan haft samma problem. Kan det bara vara det att den är ny och har stått stilla som gör det. För isåfall kan man ju tänka sig att ljudet försvinner efter lite användning. Eller är det någonting som jag bör få fixat? (Som det é nu tänker jag mig att jag kanske borde ge det ett litet tag å klaga hos handlaren om det hela fortsätter. Tycker att det hela är lite irriterande, perfektionist som man lite är . )
Nicklas_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 11:46   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Lämna in den!
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 12:46   #3

Kort, koncist och tydligt svar. Tackar! Oki, det blir väl att lämna in den jag får göra helt enkelt.

Har i övrigt efter fortsatta studier kommit fram till att knarrandet uppstår när övermataren är inkopplad och pressarfoten är nere och handhjulet roteras precis i det läge alldeles innan/när trådspännaren når sitt högsta läge.
Gammal 2006-12-31, 16:24   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Finns ingen anledning att mixtra själv när maskinen är ny tycker jag.
brukar dock "fiffla" en del med mina egna maskiner.
Men aldrig med en ny maskin, skulle man göra felet värre kanske det inte går på garantin, vem vet? Hoppas det löser sig. Gott Nytt År
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 12:05   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Det kan vara ett helt normalt ljud när den går extremt sakta.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-01, 20:52   #6

Fast helt normalt tycker jag inte att det är när den låter som en knarrande dörr. Gnissel och knarr beror ju alltid på att det är friktion någontans i maskineriet, vilket ju om man har otur kan föregå allvarligare fel...
Fast hur som helst när jag nu testade igen efter att den hade stått stilla nån dag lite så vart ljudet borta. Mycket skumt det hela. Får väl ge det lite tid å hoppas att oljudet inte återkommer. Tycker att man kan tolera lite missljud om jag hade köpt en billig clas ohlsson-noname-symaskin, men inte när jag köper en nästan 5 ggr så dyr pfaff...
Gammal 2007-01-02, 07:50   #7
mumlan3 mumlan3 är inte uppkopplad

Jag håller med dig, men har du pratat med försäljaren.

Min vännina hade ett hammrande ljud i sin, det som var fel med hennes maskin var att man ska lägga en droppe olja på "pinnen" som går in i skytteln.

Alltså inte bara där man brukar smörja utan även på "röret eller pinnen" som sitter kvar när du tar ut skytteln.
De kan ju ha missat att smörja i fabriken.

Kanske värt ett försök ..
mumlan3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 22:19   #8

Nope, har inte pratat med försäljaren, det har ju varit nyårshelg å sånt. Men nu verkar det faktiskt som att ljudet är borta. Får hoppas att det inte återkommer bara. Kan ju vara just något sånt att det var någonting som var lite o-oljat så att det typ har lyckats "rinna till" lite olja dit eller någonting.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:46.