Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-17, 23:19   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
tyger?

Eftersom jag är nybörjare på att sy så vet jag inte vad man göra med alla olika tyger som finns.
vart kan jag hitta någon sida där det står vad jag kan göra med tex trikå m.m.
kram Pa
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 08:39   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Låna böcker på biblioteket, det finns säkert böcker som bara handlar om olika projekt i trikå.

Kolla bland länkarna här på sysidan så hittar du säkert något. I trikå kan du ju sy tröjor, linnen, mysboxor/tights/långkalsonger, sommarklänningar m.m.

Kolla även efter easy-mönster där mönster säljs eller i olika sytidningar.

Senast redigerad av millsing den 2006-12-18 klockan 08:41.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 14:22   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Man kan alltid höra med tygaffären om vad man kan använda tygerna till, annars finns det sömnadsböcker (typ "Stora boken om sömnad", Jan Eaton) som brukar ha ett kapitel där de går igenom olika tyger och deras användning. Annars man kan ju sy efter smak och logik; det viktigaste för mig när jag syr är att jag vet om tyget är töjbart, och om det är töjbart på någon ledd/åt alla håll.

Ha så kul!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 18:45   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Annars så kan du låna några ingelise/allt om handarbete på biblioteket och där kika runt lite vilka olika tyger de använt till sina kläder och inredningsdetaljer. De skriver alltid ut i tidningen vilket tyg de sytt i.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 20:56   #5
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Viktiga faktorer vad gäller tyg är om det är vävt eller stickat (små små maskor) och om det vävda tyget har strech eller inte. Gå sedan till HM eller din egen garderob och utforska!! Man lär sig mer än vad man kan tro. Vilka tyger används till byxor, fladriga kjolar, tajta topar mm. När du undersökt tyget kan det även vara ide att kolla på lappen och se vilka matrial tyget är gjorda av.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 07:25   #6
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
En genväg kan vara att jämföra med köpta kläder. Jag tänker typ "t-shirtstyg, jeanstyg etc" när jag kollar tygaffärer. På så sätt kan jag lättare bestämma mig om jag vill köpa något och vad jag ska sy av tyget. Du har en fördel sålänge du inte "fastnar" för hårt i tänket att vissa tyger måste vara till vissa typer av plagg - det är oväntade kombinationer och din unika smak som skiljer ett handsytt plagg mot ett massproducerat köpt! Lycka till!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons