![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Köpa overlock
Hej!
Jag vet att ämnet var uppe många gåner och jag har kollat igenom denna delen av forumet rätt mycket men känner ändå inte att jag fårr svar på mina funderingar. Jag vet inte vilken maskin jag ska köpa, de jag kollat på (eller som min symaskinshandlare rekomenderade) är Pfaff hobbylock 4764 och Singer14SH654 som ligger på runt 4000 kr men jag skulle kunna ge upp till 10 000 om det verkligen är värt det. Eller..jo jag tror det. Ska tillägga att jag inte sytt jättemycket på overlock men jag har ändå sytt två barn dressar (skolan jag gick på då hade maskiner). Det jag nu funderar mest över är detta med täcksöm/coversöm. Hur mycket måste jag gå upp i pris för att få det på overlocken? Vad jag har förstått tycker vissa att det är jobbigt att behöva trä om maskinen (?) för att byta till täcksömen, eller tycker att det är ovärt då man kan sy med tvillingnål på vanliga maskinen "lika gärna"(inte riktigt men då). Skulle du säga att det är viktigt/värt att ha täcksömen? På ett sätt tänker jag att jag vill inte lägga ner hur mycket pengar som hellst på detta eftersom jag är en "nybörjare" med overlock, men å andra sida så är det ju redan en del pengar och jag vill köpa något ordentliget. Har jag missförstått att det finns maskiner som bara syr coversömmar? vad kostar då dessa ungefär? Kan man fälla bort knivar på alla sorters overlock? Hur viktigt är detta med automatisk trådspänning? Kan man köpa rynkfötter till de fleta overlockar eller är det bara till de i de högre prisklasserna? Tacksam för svar! Isabell |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag köpte en Hobbylock 4764 för att jag inte hade råd mer mer just då. Saknar täcksöm ibland men inte särskilt mycket. Hade jag haft några tusen till hade jag kanske ändå köpt en "kombi-maskin".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
okej...Men är du nöjd med maskinen annars? Inte massa krongel eller så?
mvh Isabell |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det ingick en liten "kurs" där man fick lära sig att trä maskinen. Och sen har det gått som smort - inga problem alls. Jag är nöjd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Köpte en Singer overlock med täcksöm i somras. Jag hade inte sytt på overlock så mycket innan dess men sydde lite barnkläder så jag kände behovet.
Jag är jättenöjd med mitt köp och känner att jag har haft stor nytta av den. Tycker nog att den är prisvärd. http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=279 Vad gäller omträdning så tycker jag inte att det är så krångligt - snarare logiskt. Man börjar från mitten och trär utåt så att säga. Färgkodning visar hur man trär och det är självinstruerande, jag lärde mig utan kurs på en kväll. Det tar under 4 minuter att ställa om från täcksöm till fyratrådig overlock (jag har tagit tiden). Singerversionen har rynkfötter men däremot ingen kantbandsfot, åtta olika overlockfötter totalt. Jag trodde dock att jag skulle sakna kantbandsfunktionen men maskinen matar så oerhört rakt och jämnt att det blir snygga kantband ändå. Senast redigerad av mariatherese den 2006-12-27 klockan 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har en 5-trådig overlock.Det är inga problem att trä men det krävs att man går metodiskt till väga och tar fram boken och följer steg för steg även om jag haft den i 8 år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nu sitter jag här med min maskin, det blev en Janome MyLock 644D utan täcksöm, men jag tänker att jag kanske investerar i en covermaskin senare om jag jag känner behov av det.
Än så länge har jag bara provat den vanliga 4-trådiga overlocksömmen på den, men den känns väldgt bra hittills i alla fall ![]() Tack för era synpunkter! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Är det denna du köpt http://www.sewingmachinesdirect.co.u...me644_info.htm ?
Jag har tittat på den en tid och funderar på att äntligen skaffa mig en sådan overlockmaskin. Har du hunnit testa maskinen mer. Är den svår? Trivs du med den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Monika
Jag har en köpt en sån från samma ställe. Jag är mycket nöjd med den. Syr väldigt fint och snabbt. Lätt att förstår sig på. Jag har skrivit ut denna workbook och har haft mycket hjälp av den http://www.skovdesymaskiner.se/image...04_644_744.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack gullum, den ska jag ta och skriva ut jag med.
Får plugga på den medans jag väntar på leverans av maskinen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Föresten gullum du som har en sådan maskin hur ser kontakten som man sätter in i maskinen ut? Är det en vanlig som ser ut som en 8 eller är det någon annan sorts sladd på den?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Nej det är inte en sån som ser ut som en 8. Pedal och nät kabeln sitter ihop så den är ungefär dubbelt så bred som en vanlig symaskinskontakt. Jag valde att klippa av stickpropp och sätta på en ny stickpropp. Jag hittade ingen adapter alla jag hittade var från svensk kontakt till engelsk inte tvärtom. Det var inte svårt alls att byta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Oki, tack då vet jag. Att byta kontakt är jag inte orolig för. Men fundrade om garanti och så inte gällde om jag gjorde på det sättet att jag böt stickpropp. Men det borde ju inte påverka kan man tycka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.