![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
hur gör ni??
Jag är helt novis på overlock. Jag har fattat att man inte kan använda nålar för att man förstör kniven. Så hur gör ni? Håller ni bara ihop tygstyckena? Eller tar ni bort nålarna när ni kommer fram till dem? Ge mig lite tips på vad jag ska tänka på när jag syr med overlock.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om jag syr ihop med overlock då tar jag bort nålarna efterhand eller sätter dom så långt in att dom inte når ut till pressarfoten. Men för det mesta klipper och overlockar jag kanterna och sedan syr ihop på vanliga symaskinen.Och när jag syr ihop stickat typ handstickat då kopplar jag bort kniven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Just det man kan ju nåla längre in, tänkte inte på det. Att man bör sy ihop på en vanlig maskin har jag förstått. Men gör man det när man syr i jogging och trikå också?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag syr inte ihop på vanlig maskin när jag syr i trikå. Oftast nålar jag längre in och/eller använder stämhack. Någon gång när jag sytt något _väldigt_ kurvigt, tror det var en bröstkurva, och när jag syr ihop typ armhål händer det att jag sytt en lös söm på vanliga maskinen först eller tråcklat.
/Ingrid |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om jag inte minns fel hade du samma maskin som jag (Evolve), jag kan berätta hur jag gör.
Ett tips är att nåla på längden och en bit in. Det tycker jag är smidigast. Annars kan du sy enkel raksöm med coverdelen först. Den enkla coversömmen är lätt att bara dra upp när du inte vill ha den kvar genom att ta tag i ena enden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej jag har inte en Evolve utan en Janome mylock 644.
Jag har så smått börja lära mig maskinen och ar gjort som du sa att nåla en bit in på tyget. Det har funkat bra än så länge fast jag har bara sytt byxor än så länge. Roligt är det i allfall! Nu fattar jag varför så många blir "overlock-bitna". |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:06.