![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Nålar till overlock - allmänt
I min bruksanvisning står det att man absolut skall använda Singers Overlock-nålar (av industrikvalitet påstås det dessutom) och aldrig några andra nålar. Visst kan det vara någon skillnad i stålkvaliten, men någon annan större skillnad kan jag dock inte upptäcka om jag jämför t ex med Organ nålarna.
Har ni alltid dedikerade nålar till er overlock? Vilken risk tar jag om jag nu skulle sy med "de vanliga nålarna" istället? Har haft ett nålbrott på singernålarna och maskinen hade ju inte så många med sig så jag funderar på om jag måste köpa dessa speciella nålar? Senast redigerad av mariatherese den 2006-12-05 klockan 09:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det som är viktigast är att det är rät längd och typ av nål,visst kvalliten har betydelse för hållbarheten .Overlocken räknas som höghastighets maskin och en sådan kräver bättre nålar. min ateljemaskin har också bättre nålar. Jag tycker att schmetz nålar är det absolut bästa. oavsett vilket märke på maskinen. det viktigaste är rätt nål.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja, jag tror nog inte att min Organ nål är någon kvalitetsnål precis, men prisvärd, dock fungerar den fint i min vanliga Singermaskin samt i min gamla Husqvarna.
![]() Det är så trist med dedikerade nålar, speciellt till Singer, för de är nästan helt omöjliga att få tag på. Jag har inte hittat någon nätshop i Europa som säljer Singer Overlock nålar. Jag gissar att jag kan ta mig till min återförsäljare, men det är säkert inte ett prisvärt alternativ i längden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
http://www.dittrich-naehmaschinen.de...7d4a0.92713183 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Märket är i sig inte så viktigt, men det måste vara rätt nåltyp. Flera Singers overlockar drar nålar av typ 2054 eller liknande (minns inte numret precis), som inte är exakt likadana som "vanliga" 130/705. Tittar man noga på dem ser man att delen som sätts in maskinen är annorlunda. Som jag minns det (har inga nålar här) har 2054 (eller vad de nu heter) smalare "tjock" del än de vanliga. Eventuellt skiljer längden på den delen också. Vill maskinen ha sådana nålar är det alltså möjligt att en 130/705-nål inte kommer in högt nog. Overlockar är väldigt känsliga för nålens längd.
Flera Singer-overlockar från senare år tar vanliga 130/705-nålar. Kanske jag blandar ihop beteckningar här nu när jag skriver i all hast, men där är principen i alla fall! Kolla nåltyp! Tillägg: Kollade lite, och om maskinen drar EL705 bör vanliga nålar duga också, men just EL705 brukar finnas i hyfsat välsorterade tyg/tillbehörsaffärer. Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2006-12-05 klockan 10:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack Monica. Det fanns visserligen ett paket innehållande en blandning av nålar av den typ jag skall ha (2022). Jag använder nästan uteslutande 80 nålar så då blir det två nålar för det facila priset av 32 kronor plus frakt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Vad bra! Då kan du köra på med vanlig nål!! Det är samma med min Singer overlock, att den klarar vanliga nålar. Själv brukar jag köra Schmetz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:39.