![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bomull - Bomullstråd?
Jag har fått lära mig att man använder bomullstråd till bomullstyg och polyestertråd till syntetmaterial. Nu sitter jag här och har ångest därför att jag precis insåg att jag har sytt med polyestertråd i bomullstyg. Vad händer nu?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När jag broderar med maskin så använder jag för det mesta polyestertråd, den går inte av så lätt som bomullstråd, så vad händer? gissar att du får en hållbarare söm. Rätta mig gärna om jag har fel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Troligen ingenting!
Det är lugnt om sömmen ser bra ut och inte känns stel eller hård. Det viktigaste är att ha rätt trådspänning, storlek på stygnen och rätt söm. Polyestertråd kan på lång sikt slita av bomullsfibrerna men det är ingen fara nu dvs de närmsta 10 - 20 åren eller så... ![]() Polyestertråden har utvecklats mycket sedan den här "regeln" tillkom och nu går det bra att tvätta den upp till 70 gr. tror jag det var. (Men jag skulle vara mera försiktig med att sy med bomullstråd på polyestertyg - då kan sömmarna krympa i tvätten och bli rynkiga medan tyget inte krymper.) /Alice Senast redigerad av altikh den 2006-11-27 klockan 22:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag anser att detta tänkande är förlegat.
Med dagens alltrådar i polyester kan du sy i allt. Använder du bomullstråd skall du ha i åtanke att du får en svagare söm än med polyestertråd. Bara om du i framtiden skall färga ditt plagg bör du använda bomullstråd. Bomullstråd i tex grensömmen på ett par byxor går snart nog av, håller inte för påfrestningen. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag använder alltid polyestertråd till alla material.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag använder polyestertåd till allt jag syr.
Nja, båtkapell då blir det som regel skomakartråd |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ah, vilken lättnad. Tack för alla bra tips också!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.