![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej
Jag har beställt en Janome mylock 644D från England. Jag vet att stickkontakten är olika på de engelska maskinerna men det jag undrar över är om hur sladden som går in i maskinen ser ut? Jag har en extra sladd till mina huskvarna maskiner och funderar på om den kanske funkar så slipper jag köpa en adapter. Den ser ut som en 8 och har två honkontakter i den. Någon som vet hur Janomes sladd ser ut? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Den kan du inte använda. Jag har en 744d och tror att det är samma på båda 644 och 744. Det är en sladd med 3 hål på rad där båda foten och elförsörjningen sitter ihop, Det går ut en sladd till foten och en till elen, vi klippte av stickkontakten längst ut och satte på en svensk. Fungerar som den skall (och enligt köpstället så har det ingen betydelse mht garantien)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för ditt snabba svar!
Då ska jag bege mig till Clas Ohlson och köpa antingen en kontakt eller adapter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() har en vanlig kontakt som man tex använder till radioapparater. Om man tittar rakt in i kontakten så ser den ut som en 8:a - precis som dina.
![]() Fast det är ju inga overlocks-maskiner jag har å andra sidan... Så du utökar maskinparken?! ![]() Kram Lotta Senast redigerad av elbe den 2006-11-24 klockan 08:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Mina Janome?? Så du har flera ?
![]() Ja jag utökar maskinparken sen borde det räcka. Tror jag iallafall..... Jag borde få maskinen idag så jag får väl kolla på maskinen hur sladden ser ut. Ska bli så spännande! Kram |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
OJ!
Nu kom du på mig!
![]() ![]() Grattis till nya maskinen! Vad spännande att du får hämta den idag! ![]() Kram |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det finns ju också konverterare att köpa.. en liten plastmoj som på ena sidan passar de engelska, och på andra passar "två hål i väggen"...
Borde finnas på Claes ohlsson de också, om man inte vill leka elektriker... ![]() Volttalet har jag för mig är lite annorlunda, men jag har en del elprylar från england i mitt hushåll, och de går finfint som de skall! /Sarah B -Skottlandsbaserad Senast redigerad av Smula den 2006-11-24 klockan 14:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag hittade inga adaptrar som passade dvs det fanns bara reseadaptrar för att använda svenska kontakter i England. En elektriker jag pratade med tyckte det var bättre att bara byta kontakter. De kostade 11 kr. styck tror jag så det blev billigare.
Forsöker ladda upp en bild av hur de ser ut. /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hmm jag gick iväg glad i hågen och köpte en reseadapter men upptäckte när jag kom hem att det var precis som Alice skrev den funkade ju bara för svenska kontakter.
![]() Så jag får väl bli hobbyelektriker eller nåt. Jag som hade tänkt att jag skulle ha kul med min nya maskin i helgen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Du kan säkert ha kul med nya maskinen i helgen! Det är ojordade kontakter så det är inte så mycket att ta fel på. På bilden är den engelska kontakten till höger, den svenska till vänster. Det röda på de engelska är en säkring, den behövs inte i Sverige som har säkringsskåp i husen. Janomes maskiner passar till 220-240 volt så det är heller inga problem.
Jag letade efter bilder på hur man skruvar ihop en kontakt på http://www.elsakerhetsverket.se/ men hittade tyvärr inga - Lycka till! /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Bor du i Stockholm? Då kan du köpa en adapter på engelska shoppen i Söderhallarna. De har adaptrar som går från UK kontakter till Svenska kontakter.
/Mika |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Det är väldigt lätt att byta stickpropp, MEN man ska INTE göra det om man är det MINSTA osäker!
Jag har tyvärr sett alltför många skrämmande dåligt monterade stickproppar med spretande trådar och dåligt monterat dragskydd. (De flesta av dem monterade av män som "vet" precis hur de ska göra och är supernonchiga. Tjejer är däremot ofta väldigt noggranna, troligen för att de är lite osäkra.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Hittade denna sidan http://www.gelia.se/upload/45/gelia_...skyddsjord.pdf som visar hur man byter en jordad stickpropp. Samma princip gäller för ojordade kontakter förutom att den gulgröna sladden alltså inte finns med där.
/Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Observera dragskyddet, "bygeln" till vänster på stickproppen. Den SKA sitta över den OSKALADE sladden! Kolla bilden noga så ser man att det är lite vitt som sticker ut på andra sidan, under bygeln. Så ska det vara!! Väldigt många slarvar här!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Visst måste du väl ha någon i din bekantskaps krets som kan hjälpa dig att byta kontakt.Jag tycker faktist inte att du skall göra det själv om du innte har gjort det förut och lärt dig vad som är noga.Låt hellre någon titta på när du gör det.Gör man fel kan det vara livsfarligt.
Klipp av kontakten den engelska och gå till en symaskins affär och säj att hunden har bitit av den och låsas inte om att den är köpt i England. Eller en Elaffär . ring och kolla först att dom gör det medan du väntar det tar 5 minuter. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.