Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-18, 16:40   #1
Mrii Mrii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 3
Lägga upp finstickad klänning. Hur?

Hej!

Jag har köpt en underbar finstickad grå klänning som tyvärr är fotsid. Jag har då tänkt lägga upp den, men frågan är hur det blir bäst. Den är resårstickad på längden, men med en slätstickad ca 5 cm lång kant lägst ner. Har lite olika tankar:
Helt enkelt klippa av vid kanten och vid lagom längd, och sy ihop med trestegssicksack, ser dock risken för att det ska repa upp sig som stor.
Klippa av kanten, men repa upp till lämplig längd och sticka ett avslut där. Ev. avsluta den slätstickade kanten och sy ihop utan att behöva oroa mig för repningar. Det skulle bli ett helvetiskt jobb, så skulle det vara värt det?

Vad har ni för erfarenheter runt att lägga upp stickade plagg? Har ni några råd?

Vänligen
Marie
Bifogade bilder
 
Mrii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 16:48   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Har ingen erfarenhet alls.
Men jag har för mig att du inte kan repa upp om det är så att den är stickad nerifrån. Det blir på nåt sätt som att man måste trä tråden igenom alla maskorna har jag för mig.

Sticka en liten provbit att slakta och testa med.

Det syns lite dåligt på bilden, men det verkar nästan vara maskinstickningstunt? Kan ju vara knepigt att hantera med vanliga stickor.

Jag stannar där så får vi se om du kommer med nya fakta eller någon annan med ett ännu bättre förslag.

Lycka till i vart fall!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 18:02   #3
Mrii Mrii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 3
Jag vet i stort sett inget om den alls. Jag köpte den på second hand, men det är nog iof sant det du säger att den borde vara maskinstickad. Känns nästan som att det bara är klipp-alternativet kvar. Så är frågan hur man gör det på ett snyggt och hållbart sätt.
Mrii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 18:35   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
om du har en overlock ,märk ut och välj om du har 4 trådig overlock, man kan behöva differenialmatning på stickat som lätt töjer sig och bli vågigt. då sätter man den så den håller in matningen.
om du bara har som alternativ 3.steg zigzag.
klipp en liten bit från den nya kanten kör 2 varv i värsta fall ,klipp rent efteråt.det är svårt att få snyggt utan differensialmatning.

om du vill sticka en ny kant klipp av med några v tillgodo .välj smal rund sticka du får se i affären vad minsta är kanske 1. när man överför varvet till stickan tar man varsamt och drar en maska i taget över till stickan.
du kan ju repa det gamla garnet och pröva med stickstorleken..ev kandu trä en tråd igenom maskerna på det varvet som du skall ta upp innan du repar..man man måste vara ytterst fötsiktig för att inte tappa maskor du kan också sätta en tepj för att förhindra att dom löper för lätt.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-11-18 klockan 18:55.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-19, 06:49   #5
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Jag tycker att en stickad kant är att föredra förutsatt att du har tålamodet! Om det är helt vanlig slät- och ribbstickning ska det gå att repa både uppifrån och nerifrån utan problem. Det jag tror att Cecilia tänker på gäller bara för vissa tekniker, som tex interlock, som endast kan repas upp åt motsatt håll som det blivit stickat.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-19, 10:27   #6
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Det är lite svårt att se på bilden men den slätstickade kanten kan ha som funktion att hålla ut vidden nere. Vill du ha en kort och tight klänning behövs den kanske inte. I så fall kan det gå bra att först sy en elastisk söm (eller en raksöm med svag zig-zag), klippa av klänningen nedanför sömmen och så vika upp. Om du fållar för hand med det upprepade garnet från kanten du klippte av, kan du ha bra kontroll över hur mycket du skall dra åt eller släppa efter för att få en smidig fåll utan att den syns för mycket.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons