Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-11, 01:53   #16
Lingling Lingling är inte uppkopplad

Citat:
---Annat som inte riktigt har med det här att göra men är ganska kul.. Om en brudtärna bär rött på brölloppet betyder det att hon har legat med brudgummen... [/B]
Kul att läsa kanske men inte särskilt roligt på riktigt; hört om folk det viskats om på bröllop eftersom de haft rött, då de inte hört om dettta _nya_ påhitt. Kanske ett skämt från början? (För varför skulle man tala om det egentligen?).
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=263192

En del påstår också att rött inte passar sig i kyrkan någonsin då det skulle vara "syndens färg" vilket inte heller är sant. Rött används liturgiskt och är även julens färg, och inte ovanligt på korister.
I England fick däremot tydligen brudar inte ha grönt, samma sak också att gröna klänningar ansetts ha otur med sig på teatern?
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 09:59   #17
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Citat:
En del påstår också att rött inte passar sig i kyrkan någonsin då det skulle vara "syndens färg" vilket inte heller är sant. Rött används liturgiskt och är även julens färg, och inte ovanligt på korister.
Ska vi reda ut det där lite för de kyrkoovana?

Liturgiskt sett är rött Andens färg, och martyrernas.
Därför används rött på pingst och annandag jul.
I en del stift används rött vid prästvigning också, (kanske även vid konfirmation som inte sker vid pingst?) I andra stift används vitt som liturgisk färg vid prästvigning (och vid konfirmation), vitt som är glädjens färg.

De liturgiska färgerna i advent och jul är:
Första advent: vitt
2-4 advent: violett eller blå
Julafton: violett eller blå om gudstjänsten anknyter till advent, vitt om den ses som starten på julen.
Juldagsdygnet: vitt
Annandagen: rött
Nyårsdagen och trettondagen: vitt
Sen går man över till grönt.

Kyrkligt har alltså inte jul röd färg.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 11:07   #18
altikh altikh är inte uppkopplad

Citat:
Lingling skrev:
Kul att läsa kanske men inte särskilt roligt på riktigt; hört om folk det viskats om på bröllop eftersom de haft rött, då de inte hört om dettta _nya_ påhitt. Kanske ett skämt från början? (För varför skulle man tala om det egentligen?).

Rent allmänt är vidskepelsens funktion att skapa mening och sammanhang där det inte finns någon. Det är ett sätt att förklara för sig själv och andra att det finns (eller inte finns) någon komplex sammanhang som man inte förstår. Vidskepelse kan ha olika värderingar, det är trevligt att höra att man skall få tur, mindre trevligt att tänka sig otur framöver. Att tolka röda kläder på bröllop som att den personen har legat med brudgommen är bara elakt. Det kan bara komma av en önskan om att skada den personen.

Tolkning av färg på kläder fungerar bara i sammanhang med formella regler som t.ex i olika sporter (där svart bälte betyder något annat än ett rött) eller som i kyrkan. I alla andra sammanhang kan man inte veta om den som bär färgerna tolkar det eller överhuvudtaget lägger någon vikt vid det - det betyder troligen inte någonting alls.

Men ibland kan vidskepelse innehålla ett korn av sanning som t.ex det att sömmerskan sticker sig på nålen och därför inte kan bli gift. En möjlig sammanhang är att sömmerska var ett av de yrken en ogift kvinna kunde ha och på sätt kan vidskepelsen runt bloddroppen vara ett sätt att förstå ( och acceptera?) kvinnornas begränsade valmöjligheter).

/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 13:20   #19
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Bara måste inflika att jag hört att anledningen till att rött är julens färg idag beror faktiskt på något så lustigt som reklam.

Det var Coca Cola som använde tomtar och jul i reklamkampanjer och gav dom sin egna röda färg och tydligen så föll det människorna i smaken för tomten är rödklädd överallt idag.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 15:10   #20
idamarja idamarja är inte uppkopplad

det där med att om det röda o brudtärnor har jag aldrig hört, däremot får man aldrig bära en organge/gul sjal till kolten på bröllop, eller om man har det så innebär det att man inte tycker att dom ska gifta sig.
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 18:32   #21
Andy Andy är inte uppkopplad

Citat:
mariatherese skrev:
Det är väl varken vidskepelse eller sömnad, men en liten handarbetestradition kan man säga; När man köper sin chalmersmössa (och jag tror det gäller alla mössor på de tekniska högskolorna) så skall fästman eller fästmö knyta en knut ytterst på varje snöre i tofsen (det är kanske runt 200st) och för det skall man betala med en kyss per knut.
Hi, hi det där visste jag inte. Fick minsann knyta alla mina knutar själv.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 11:14   #22
Lingling Lingling är inte uppkopplad

Nej jag menade inte att julen är röd liturgiskt, men att många har röda kläder till jul, även i kyrkan, och då säger ingen ngt heller ...

Undrar om det är ngn sorts sammanblandning med olika religiösa grupper som inte klätt sig i rött (och ofta inga andra färger heller) för att "det är fåfänglighet", världsligt, därför att röd färg var DYRT innan anilinfärgerna kom.

Rött är också den manliga, kungliga, kraftfulla, krigiska färgen och varningsfärg, på växter kan den både betyda "ät mig" och "jag är giftig" (!).

Vad knutarna i tofsen till en teknologmössa beträffar ska jag inte berätta vad som brukar sägas på KTH i Stockholm, där är det en annan version ...
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.