Jag har använt overlocksymaskin i 14 år och har just "bytt upp mig" från en fyrtrådig overlock till en femtrådig Coverlock (overlock, täcksöm, flatlock). Jag håller med om att du ska börja med en overlock och skippa coverlock så länge. Det är mycket, mycket mer komplicerat med täcksöm. Till min overlock använde jag en mycket enkel instruktion på ca 3 sidor, min nuvarande manual för min coverlock är på 48 sidor och det är en hel del trädningsscheman som alltid måste kontrolleras, samt inställningar som ska justeras för varje söm. Det är kul och blir mycket fint, men inte att rekommendera för en nybörjare.
Andra tycker att man ska hålla sig med dubbla maskiner för att slippa trä om mellan overlock och coverlock, men det är ju en ganska dyrbar lösning. Bättre då att lära sig en enkel maskin och senare byta.
Så till begagnatmaskiner... Jag har sålt min gamla overlock och min köpare är fortfarande nöjd. Det går bra att köpa begagnat men se till att köpa en maskin som är servad och har servicegaranti. Maskinen får gärna vara använd, men den ska ha varit servad kontinuerligt av den förra ägaren. Be att få se tidigare serviceintyg och testkör maskinen ordentligt innan du köper den. Det gäller såväl maskiner du köper i butik som privat!
|