![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
Vi håller på att byta tegel på taket.
Mina fönster är fruktansvärt smutsiga just nu.:eek Allt skräp från taket är nerborsstat. När allt är klart skall jag putsa fönster plantera om mina blommor och sätta upp rena gardiner. Oh vad det skall bli skönt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
Re: Hur blir jag av med detta?
Citat:
Är den ända lösningen diska krukorna i diskmaskin ![]() För det äger jag ingen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Det fungera bra att handdiska dem, jag har inte heller någon diskmaskin.
Jag har inte haft nåt sånt sedan jag bytte jord och kruka. Efter diskningen fick krukan stå ute på altanen under vintern. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Om det verkligen är bakterier, svamp eller virus som gäller så finns det ett par sätt att minska risken för smitta (studerar mikrobiologi och allt bygger på graden av sterilitet). Några saker:
Kokning i tio minuter, två gånger efter varandra. Alkohol. Ställa in i ugnen på högsta och vänta ett tag. Kyla, men det hjälper inte mot allt. Bränna, fast det funkar nog inte bra på plastkrukor och/eller jorden. ![]() Problemet är att bland annat svampsporer kan överleva i de mest skiftande miljöer, och i tusentals år. Men vad det kan vara, det är frågan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Hej!
Liten rapport. Har idag på morgonen börjat plantera. Har tänkt mig att klara 5 st varje morgon innan jag börjar jobba. (tycker sådana mål är ett bra sätt att få "tråkjobb" gjorda) Har inte vattnat alls med biobact, har bestämt mig för att sluta lite tidigt med gödning denna säsong. Letar upp dom där pinnarna tror jag i vår,det verkar smidigt. Började med köksfönstret där jag har krukor med växter som blommat friskt Aug.- Sept. För att det såg så läbbigt ut skrapade jag bort den synliga jorden och la dit ny i dessa krukor någon gång i Augusti. Det fanns inget i jorden på översidan i dessa krukor. Däremot i botten runt dräneringshålen fanns det. Slutsatsen jag drar av det är "läbbet" behöver ljus. Alltså skrapa bort och full på jord så fort man ser det, både undersidan och översidan i krukan. Är mitt tips i dagsläget, återkommer. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
hmm sådär har jag också det.. på två blommade växter och en kaktus (high chaparal), kaktusen har stått ute hela sommaren och när jag tog in den blev den "sjuk". den har aldrig varit i närheten av dom två andra växterna och dom andra har haft det nästan sen jag planterade om dom i våras. som ni säger så verkar ju inte blommorna ta skada av det så jag har inte brytt mig om att plantera om..
jag har INTE gödslat med BIO bact så vad kan det bero på? jag är lika frågande som er andra ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Hej
Enligt en gammal välkänd trädgårdsmästare här i Ystad, Per Leander, beror det på en svamp som finns i nästan all blomjord. Han ångade all sin jord för att inte få in detta i sin plantskola. Tyvärr avled Per för några år sedan så jag kan inte fråga honom. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Helt klart svamp
Jag fick sådär i en av mina krukor också och tyckte att det verkade intressant så jag lät det vara eftersom växten inte verkade ha något emot det. Efter ett bra tad blev det en riktig svamp av den vita sörjan. Då åkte jorden bort helt och krukan diskades ordentligt, observera att det är mycket svampsporer i jorden som knappt är synliga så växtens rötter tvättade jag.
Sedan dess har jag inte sett till svampen någe mera och det var tidigt i våras jag planterade om. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.