Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-06, 20:05   #1
stinaac stinaac är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Superbillig och toppenbra symaskin!

Har ni sett Hugins Rosace som just nu säljs på Konsum för 995:-?

När jag testade den, så fungerade den till min stora förvåning mycket bra...Den har marknadens bästa trådavklippare, några overlocksömmar och känns inte alls så plastig.

Rosace klarade av 8 tyglager i mitt test, om än under lite protest. Fast sömmen blev mycket fin!Jätteskönt att pressarfotslyftet sitter på höger sida.

Den enda lilla justeringen jag gjorde var att skruva på spolhusets skruv en aning, för att sömmarna skulle bli fina. Alternativet är att höja trådspänningen en aning.

Jämförde med Husqvarnas Huskystar E 10, som säljs på Jysk för 1250:-. Den hade fler sömmar, men de blev inte alls snygga. En söm fungerade t o m inte alls! Vreden var mycket svåra och tunga att vrida, och dessutom känsliga i inställning.

På Rosace kunde man ändra stygnlängen lite grand på mönstersömmarna, vilket inte gick att göra på Husky star, som enligt min mening var en riktigt usel symaskin.
stinaac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 20:46   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan.
Tack för ett bra tips!
Jag har själv sett den och undrar om den har automatiska knapphål?
Det har tyvärr inte min fina Bernina activa 220.
Skulle kunna köpa maskinen som komplement till Berninan.

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 21:07   #3
tossig tossig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 19
De flesta maskiner är bra i början, men jag tvivlar på att de billiga maskinerna är lika bra om några år.
tossig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 21:28   #4
stinaac stinaac är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Knapphål på Rosace

Nej,

Den har inte knapphålsautomatik. Jag prövade att sy knapphål, och det var inga problem. Jag gjorde stygnen en anings lite tätare när knapphålrt sydde "bakåt". Det gick fort och lätt!
En toppenmaskin till stugan, eller att sy på, när broderimaskinen är upptagen.

Den syr faktiskt med "mjukare" ljudnivå, och känns stadigare än min Designer1, som både skräller förfärligt och skakar som besatt när man syr "vanliga" sömmar.

Sömmarna blev mycket bättre an de Husqvarna 2000, som jag haft tidigare. Så jag är jättenöjd, eftersom den har en bra sykomfort och är lättanvänd...

Glöm inte min VARNING för Husqvarnas Huskystar E 10, som var riktigt skräp!
stinaac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 06:21   #5
Ziema Ziema är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 34
Oooh! Den måste jag kolla lite på
Jag hade tänkt skaffa mig en egen maskin. Summan låter bra för en förstagångsmaskin Och isåfall har jag köpt nåt vettigt för mina sommarjobbspengar
Har innan sytt på farmors gamla maskin, som trasslar sig en massa. Och så lånade jag mormors maskin och ibland börjar den köra av sig själv :P
Ziema är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 08:12   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
[FONT=century gothic]stinaac är Hugin maskinen snabb?
Lite off topic:
Jag tror inte att man ska racka ner på en maskin bara för att den har ett lågt pris. Tror det är bättre att ha en sådan maskin några år medans man odlar sina intressen. Man behöver inte ha en maskin för 8-10.000:- för att kunna sy. Jag köper hellre en ny maskin var 5:e år för typ 2.500:- än att köpa en maskin för 10.000:- och ha den i 20 år. Men alla är olika så olika maskiner och så passar olika människor vilket är underbart då att man får välja själv
[/FONT]
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 13:30   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det är jättebra att det kommer in jämförande mellan två lågprismakiner på det har viset tycker jag!!
Att en sådan maskin kanske inte är något för den som tänker sig att sy jättemycket under många år behöver ju inte göra de dålig. Många använder ju sin maskin till att sy gardiner, laga lite kläder och kanske sy lite prylar då och då. Maskinen används kanske några gånger per månad eller mindre. Då skulle ju något sån't har vara kanonbra!
Tror för övrigt att det var den min kompis köpte i vintras, och hon har sytt massor av bra grejor med sin.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 00:29   #8
max max är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 6
Hejsan!

Jag köpte min Hugins Rosace för ca 2 veckor sedan och den funkar super bra!!

Jag kollade i manualen och där står det att man kan sy knapphål och att man kan sy i knappar (det medföljer en extra pressarfot till det), men jag vet inte om det går på "automatik" men funkar gör det tydligen enligt manualen, fast jag har inte själv testat det så jag är inte helt säker på hur det fungerar.

Jag har testat att sy tjocka lager på lager vilket den klarar galant. Hugin maskinen gör även bra overlocksöm etc. så det är värkligen en "allaround" maskin.

Det bästa är nog att det är 2 års garanti, vilket jag tycker är mycket bra då jag måste erkänna att jag var lite osäker på hur bra den skulle vara om ett år....

Slutligen så tycker jag att det är positivt med alla extra grejor som man fick med till, vilket de inte brukar vara så generösa med annars när man köper en "billig" maskin.

// Johanna
max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 15:32   #9
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Har precis varit och kikat på denna maskin på Coop och jag får säga att den ser ju ut att vara helt okay, och priset är ju mycket bra. Nu kunde man tyvärr inte testa den där, synd. Men jag blev allt frestad....
Irre
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons