Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-27, 09:39   #1
imouto-san imouto-san är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 23
tygaffärer i linköping?

hej, jag är nyligen inflyttad till linköping och söker nu bra tyg- & sybehörsaffärer Någon som kan hjälpa mig?
imouto-san är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 09:56   #2
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Vill också ha tips på linköpingaffärer.

Jag har bott här ett år och är väldigt besviken på utbudet, finns nästan ingenting. Däremot om du har tid en dag tycker jag att du ska ta en tur till Jofotex i Söderköping som ligger några mil utanför. Där finns det mycket tyg, se till att ha några timmar på dig =)
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 10:41   #3
imouto-san imouto-san är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 23
aha oki. tyvärr har jag varken körkort eller tillgång till bil :P jag får väl ta tåget i sånt fall
imouto-san är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 12:02   #4
sally sally är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 25
här finns bla ohlssons tyger och minst en gardinbutik. och ikea och massa garnbutiker (minst 2)

är också nyinflyttad så jag kan inga adresser men cykla runt, eller gå, i stan, så hittar du dem säkert.
sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 12:10   #5
imouto-san imouto-san är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 23
ohlssons låter ju trevligt. eller man har hört mkt gott om den affärskedjan iaf.. :P

tack så mkt för tipsen
imouto-san är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 12:26   #6
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Det finns en tygbutik i korsningen Djurgårdsgatan- Elsa Brännstömsgata, det är nästan nere vid Drottninggatan. Har inte själv varit inne där, men det man ser från bilen när man åker förbi ser bra ut.
Skriv gärna och berätta vad ni tycker om utbud, service och så vidare.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 14:43   #7
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Det är tyvärr inte så gott om bra tygaffärer i Linköping, men det finns ju i alla fall några som är värda ett besök:

Ohlssons tyger och stuvar på S:t Larsg. 30 (mitt i centrum), där finns det faktiskt en del att välja på, inte jättemycket men helt okej ändå. Framför allt kan man ha tur och hitta fina stuvar.

Bara så där en 50 meter därifrån på Storg. 34 finns en Husqvarna-butik som förutom symaskiner har massor med knappar, band, snören, spetsar och andra detaljer. Där kan man gå omkring i evigheter tycker jag Trevlig och hjälpsam personal har de också.

Vill man ha lite exklusivare tyger så finns Krinolin på S:t Larsg. 21 (typ 200 meter från Ohlssons), som säljer festtyger och sånt. Har bara varit där några gånger, men dom har riktigt fina sidentyger bland annat. Jag har iofs för mig att jag hört något om att de skulle stänga, så jag är inte helt säker på att de finns kvar.

Men det är i stort sett det som finns när det gäller klädtyger, annars finns det ju ett gäng handarbetsaffärer och gardinaffärer där det händer att man fyndar något, men oftast inte.

Det finns även en tygaffär i området Berga som heter Textilia, men där har jag faktiskt aldrig varit (en obesökt tygaffär i mitt närområde!?) så jag vet inte hur de är.

Om du kan tänka dig att åka en bit så finns det en tygaffär som heter Tygmarknaden AB i Mjölby (Kanikeg. 1 - mitt i centrum, gångavstånd från stationen). De har massor med tyg, väldigt oinspirerande lokaler, men stooort med tyger från golv till tak och ofta lite rea och rabatter. Det kan definitivt vara värt ett besök.

Och så Jofotex i Söderköping som någon redan tipsat om.

Vet inte om garn och sånt är intressant, men det finns en garnaffär som heter Garn-Netto på Nygatan 38, och en som heter Berg & Granboms på Bokhållareg. 2... Och ytterligare en som jag inte vet vad den heter, den ligger mellan Husqvarna-butiken och Åhlens och är lite svår att se eftersom det bara är en liten dörr och så går man ner för en trappa ner i en källarlokal (det står oftast en skylt på trottoaren dock). De har oftast väldigt billiga garner.

Och till sist måste jag ju verkligen rekommendera ett besök på Hemslöjdsbutiken (Storg. 41), dom har massor med inspirerande saker att titta på och jättefina garner. Kunnig och hjälpsam personal, kvällsaktiviteter för ungdomar (upp till 25 år) och en massa trevliga kurser.

Hmm.. det finns visst en del i trakterna ändå inser jag Hoppas att det kan vara till någon hjälp! Och att ni ska trivas i Linköping!

/Ilse

Senast redigerad av Ilsefin den 2006-11-11 klockan 08:55.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 14:45   #8
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Och så finns det ju ett stick-café!! (Hur kunde jag glömma?! Jag har ju varit och stickat med dem tidigare idag!!)

http://lkpgknitters.blogspot.com/
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 15:19   #9
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Stavfel

Det smög sig in ett litet stavfel när jag skrev. Jag skrev Elsa Brännstömsgata. Naturligtvis ska det stå Elsa Brännströms gata.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 21:48   #10
SusannaH SusannaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 34
Krinolin finns kvar, fast runt hörnet på Ågatan istället (bredvid kyrkan). Tror det heter "Helles" nu istället.

Tygaffären på Djurgårdsgatan (korsningen Elsa Brändströms gata) har rätt mycket gardintyger. De är väldigt billiga, jag såg inget tyg som kostade över 50 kr/metern.
SusannaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 21:58   #11
imouto-san imouto-san är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 23
tack så mkt allihopa. jag ska nog lyckas hitta nån liten tygbit jag gillar (och antagligen är utbudet MYCKET större och bättre än i vimmerby där jag kommer ifrån....)
imouto-san är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 22:09   #12
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Tänk att det finns så mycket tygbutiker i Lkpg, det hade jag ingen aning om. Men i vimmerby finns det inte mycket, men i bland kan man fynda även där. Textilia i Berga (Lkpg) är det den butiken där det finns tyger till lappteknik??
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 08:52   #13
SusannaH SusannaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 34
Ja det stämmer, Textilia i Berga har absolut mest lapptäckestyg.

För många år sen fanns det en mycket bra tygaffär i Malmslätt. Jag tror att den har bytt regi nu och jag har inte varit där sen dess, men kolla in den med alla som letar Den ligger mitt i Malmslätt, buss 213 stannar i Kärna kors.
SusannaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 09:13   #14
imouto-san imouto-san är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 23
jo vimmerby duger väl för att va en så liten stad. fast det var bättre förr :P den bästa tygaffären lades ner för några år sen..
imouto-san är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 09:40   #15
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Den affären i malmslätt har slagit igen tror, skylten sitter inte kvar längre. Synd för det var en bra affär! När Ilsefin skriver verkar det finnas mycket, men jag tycker nog att ohlsons är rätt kassa. De har inte mycket roligt där inte...
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons