Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-30, 12:11   #1
Gerda Gerda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
Vad har hänt på sysidan i sommar?

Efter att ha varit dataledig i en dryg månad så gick jag idag in på sysidan och ville uppdatera mig lite. Tyvärr så orkade jag inte titta på allt, det var mycket som var samma sak från alla håll. Dessutom så fanns det en del som inte alls hade med "sy" att göra t.ex. pärlhalsband och ljus. Jag tycker att det är många fina saker, men tyvärr hör inte allt hemma här. Jag är nog lite pryd också även om jag inte visste det förut, men jag förstår nog inte allt, hänger inte med liksom. Jag hoppas inte någon tar illa upp men kände att jag måste skriva av mig lite. Jag har skaffat mig mina favoriter nu, men är rädd för att missa fina, roliga, sköna saker som andra har gjort. Nu närjag har möjlighet att gå in på sysidan lite oftare än den senaste månaden så kanske jag orkar titta lite mer på det som kommit sedan jag var inne senast.
Kram på er alla och fortsätt göra era fina saker, allt kan ju inte passa alla.
Gerda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 13:17   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är svårt att hänga med när man är borta från datorn ett tag, det kan räcka med några dagar, så har det hänt massor. Det är ju jättekul med all aktivitet! Men det blir många bilder och många nya diskussioner. Helst skulle jag vilja läsa och kommentera mer än jag gjort men insåg efter semester att det inte fungerar. Jag accepterar bara helt enkelt att det inte går, och börjar om från början.

Det som jag tycker är jobbigast är att det är många foton på samma plagg. Jag kan förstå att man vill visa upp sitt verk ur alla tänkbara vinklar, men lite mer återhållsamhet kunde jag önska i vissa fall. Själv försöker jag i största mån begränsa till en bild per sak. De gånger jag vill visa ur olika vinklar eller visa olika funktioner försöker jag numera slå ihop dessa till en bild. Fast det har ju hänt att även jag också lagt in mer än en bild

Senast redigerad av Alvan den 2006-07-30 klockan 13:24.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 13:42   #3
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Jag håller verkligen med dig att det är lite jobbigt och onödigt med många bilder på samma sak. Särskilt när det kan dyka upp fem, sex bilder på samma föremål.
Sen har jag också börjat störa mig på "dåligt bild, jag vet. bättre kommer". Särskilt såna där man inte ens ser hur plagget (oftast) ser ut.
Jag är väldigt seg på att lägga upp saker jag har gjort men jag tycker inte att det är viktigt att visa upp det sekunderna efter att det är klart. Jag väntar hellre tills jag har en bra bild.

Ja, det var lite gnäll från mig om en annars väldigt bra sida. Alla kan ju inte tycka likadant heller.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 13:43   #4
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Håller fullständigt med om att det ofta är för många bilder på samma plagg!
Jag har däremot ingen aning om hur man sätter ihop fler bilder till en bild. Går det att få en kortfattade beskrivning av nån kunnig på området??
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 13:56   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det beror lite på vilket program du använder. Men en liten enkel förklaring som funkar i det flesta program är att du öppnar en tom bild som är i den storlek du vill som slutresultat. Sedan öppnar du de bilder du vill kombinera ihop, markera den del av bilden du vill använda (finns oftast ett markeringsverktyg av något slag i programmen) och tryck Ctrl + C. Gå in i den tomma bilden och tryck Ctrl + V. Nu klistras din första bild in och den brukar man kunna reglera storlek på med något verktyg i menyn. Gör likadant för de andra bilderna du vill ha med.

Om du eller någon annan vill veta mer så starta en ny tråd så vi inte kapar denna.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 13:57   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag tycker det är befogat att lägga in en bild framifrån och en bakifrån, speciellt när plagget har detaljer som är intressant att se (gäller inte t-shirts eller vanliga tygväskor eller dukar eller vad det nu kan vara). Så det är jag glad att många gör, för då kan jag själv få idéer på skärningar eller dekorationer.

Jag har tittat trettio sidor bakåt i bildalbumet och jag hittar inte många som lagt in mer än två bilder på samma plagg där det inte varit befogat. Skall man verkligen gnälla om två bilder?

Visst kan man tycka att det går att lägga ihop två bilder till en men om då alla de som inte kan göra det (eller inte orkar) istället låter bli att publicera baksidan på plagget så ser jag hellre två bilder.

Det blir så trist att gnälla om att någon har lagt in ditten eller lagt in datten då det riskerar att bli färre bilder. Jag ser hellre att det kommer in hantverk som kanske inte är exakt sömnad, men att det kommer in mycket, än att folk skall sitta och fundera på om de vågar publicera sin bild med risk för att det "etablerade sy-side gardet" kanske misstycker? Så ser iallafall jag det. Det jag inte är intresserad av tittar jag inte heller närmare på, men jag tycker ändå det är bra att bilden publiceras (även om det är den sjunde vad det nu må vara i raden).

Men så tycker ju jag...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 14:26   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tycker också att det kan vara befogat med fler än en bild ibland, som t ex när fram och baksida är olika. Visst har inte alla möjlihet att slå ihop bilder till en av olika anledningar. Dessutom kan man då också förlora detaljer som kan vara intressanta. Men att sträva efter att hålla nere antalet bilder är ju inte samma sak som att man inte får publicera flera.

Jag håller inte med dig att det inte förekommit den senaste tiden. Jag vill inte peka ut någon men det finns flera exempel på plagg/saker som fotats ur två vinklar där den ena inte tillför den andra bilden något. Jag tycker inte det är så mycket begärt att tänka efter en gång till innan man fotar och lägger upp något. Har man nu lagt ner en massa tid på det man skapat så kan man gott tänka till en minut när man fotar också.

Jag tycker det är synd när fina saker drunknar i alla bilder.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 14:27   #8
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Självklart ska man få lägga in en bild på framsidan & baksidan om man inte vet hur man sätter ihop dem. Kanske även på någon detalj. Tycker inte att jag ska behöva sitta och leta upp någon som har lagt ut sex bilder för att peka ut någon speciell men det händer .

Jag tycker inte att jag gnäller å jag tycker inte heller att jag tillhör någon slagt "elit" här. Jag är inte så jättebra på att sy och fixa, egentligen bättre på att fota och fixa med bilder. Kanske därför jag har så mkt synpunkter på den aspekten. En bra och genomtänkt bild kan göra hela upplevelesen så otroligt mycket trevligare! Men om man inte är intresserad av det så tänker jag inte hoppa på någon personligen för det. Mera allmänna åsikter.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 15:25   #9
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Hej!

Själv tycker jag sysidan är så trevlig för att det INTE kommer in så mycket nytt material hela tiden så det går faktiskt att hänga med även om man bara går in någon gång då och då. Jag har hängt i på andra liknade webb-platser i andra ämnen där det kommit in hundratals bilder, foruminlägg etc om dan och det är omöjligt att hänga med om man inte går in minst en gång om dagen.

Så: klaga inte på mängden material på Sysidan! Det är orimligt att tro att man ska kunna "läsa ikapp" om man varit borta en månad från en sån här sajt.
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 16:30   #10
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Det är kul att det händer saker på sysidan, kom själv tillbaka efter ett semesteruppehåll och blev väldigt glad när jag såg hur mycket fina saker som kommit till. Håller med QuiltNina att det finns sidor som är helt hopplösa att hålla sig uppdaterade på, Sysidan känns mer lagomt stor tycker jag.

Vad det gäller bilder är det väl bara att strunta i det man ogillar. Ibland känns det meningslöst att kommentera något som är dåligt fotograferat, man gissar att det ser bra ut men det är svårt att säga något om plagget eller saken när man inte riktigt ser, kan vara värt att tänka på. Bra bilder har också större sannolikhet att bli kommenterade överhuvudtaget verkar det som.

Är själv skyldig till upprepade foton av samma projekt i ett fall så jag ska egentligen inte säga nånting. Ibland tycker jag att det tillför något, ibland inte.

Kul att vara tillbaka här!

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-07-30 klockan 16:52.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-31, 08:42   #11
Gerda Gerda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 8
Jag håller med er alla, men vidhåller fortfarande att det är mycket bilder på sådant som inte hör hemma här, t.ex. var det 3 st bilder på ett och samma ljus bland de nya bilderna idag. Visst är det vackert men hör det hemma på sysidan? Bilderna på tidningar, det måste väl räcka med en bild och en text om vad den heter, var man får tag i den etc.
Jag hänger nog inte riktigt med heller för jag förstår inte tröjan med texten "fittan" och att det är spung, kan någon förklara det för mig.
Jag tycker det är härligt att så många yngre syr sina kläder och är medlemmar på sysidan. Ibland blir jag så avundsjuk på er som vågar och får ha alla de olika klädstilarna så det är inte det jag reagerar på.
Tyvärr så har jag inte tillgång till någon kamera så jag kan lägga in bilder själv, så jag kastar kanske sten i glashus. Jag har inte bredband heller så det är kanske därför jag reagerar på att det är så många bilder av samma saker, det tar lite tid att gå igenom allt då.
Tack till alla som är så hjälpsamma och kommer med tips och råd, det har hjälpt mig många gånger när jag sitter i min stuga och knåpar.
Jag ger mig inte, så jag kommer att fortsätta gå in och beundra det ni gjort och läsa era tips m.m.
Gerda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-31, 09:04   #12
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
Tidningar?

Jag är inte den typen som gnäller men jag bara undrar vad försäljning av tidningar har att göra bland bilderna.Räcker det inte att annonsera ut dom på säljes.Att man blir tipsad om nya tidningar i forumet är hel ok tycker jag.
Ha en bra dag Doris
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-31, 09:24   #13
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Klart att du ska fortsätta att hålla till här Gerda. Jag tror att vi behövs allihopa med våra olika stilar och erfarenheter.

Var inte rädd att kasta dig in i diskussionerna i fortsättningen, jag ser att du sytt länge så du kan säkert hjälpa till du med.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-31, 10:12   #14
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det jag inte förstår är varför en del lägger upp ett helt nytt album för varje ny bild (liknande bilder dessutom), när det går utmärkt att fortsätta på ett album...
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-31, 10:47   #15
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Enklast är att läsa reglerna för sysidan
"Bildregler
Bildalbum på Sysidan är enbart till för att visa sina egna sydda/broderade kreationer. Vi tillåter ej naket, genitalier eller nakna bröst. Alla bilder som kan ses som stötande kommer att tas bort."

Det står klart och tydligt att varken ljus eller tidningar är tillåtna såvida de inte är sydda eller broderade.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons