![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Problem med en gammal Bernina
Sitter och syr på min mors gammla Berninga record, då o då händer det att den låser sig totalt så det inte går att sy, i vanlliga fall brukar det bara vara lite trassel med undetrådet som fort e fixat. men nu har den låst sig totalt, en tråd har fastnat huset för undertrådskapseln. och jag vet inte hur jag ska göra, för jag får inte bort plattan ovanför, den sitter med skruvar fast, som e inne i maskinen och för o komma åt dem måste ja ta ut hela undertrådsmaskineriet. var jag väldigt otydlig så för ja fösöka förtydliga mig.
ja...nån som vet nått bot på detta? o till saken hör ju såklart att instruktionsboken är borta... Senast redigerad av idamarja den 2006-06-26 klockan 11:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
hihihi, jag har samma maskin och samma problem ibland. tyvärr kommer jag itne riktigt ihåg vad jag brukar göra...=( kan du inte försöka pilla med en pincett eller en nål för att försöka få ut den? (obs! med sladden utdragen först)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jo sladden röck ja ut direkt
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej!
Jag ska se om jag kan lägga in några bilder här. Jag provade nyss, men de var för stora. Nu har jag konverterat dem till gråskala, så förhoppningsvis fungerar det! Det är två avfotograferingar från min instruktionsbok, och två bilder där jag själv försöker visa hur man får fort plattan ovanför spolhuset, och själva spolhuset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Bild 2, instruktionsbok. (Tveksamt om det går att läsa, men man måste ju prova).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag pillar upp den lilla, lilla spaken som sitter precis till vänster under plattan, när man har öppnat luckan till spolhuset.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Förlåt, det blev fel! :-) HÄR pillar jag upp spaken.
På den förra bilden så har jag tagit loss hela spolhuset. Det gör man genom att trycka hårt på en liten svart knapp som sitter alldeles under spaken till platten. Alltså, även den sitter till vänster när man har öppnat luckan, men lite nedanför den förra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
åh tusen tack för hjälpen, jag hade just själv lyckats klura ut hur jag skulle göra, men tack ändå det var verkligen snällt av dig =)
nu syr den som aldrig förr =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Så bra! :-) Och jag har lärt mig hur stora bilderna får vara på Sysidan - den hårda vägen... :-D Hoppas att maskinen uppför sig nu.
Förresten, när jag ändå höll på och plockade med maskinen så pillade jag lite här och där, och oljade den, och helt plötsligt fungerar mina mönstersömmar igen - det har de inte gjort på flera år... :-) Så jag är väldigt nöjd. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.