Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-20, 20:33   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Tips på olika täcksömsmaskiner som är bra?

Jag skrev ett ett annat forum och såg sen att det var i fel forum om man hade frågor om maskiner. Jag får väl fler svar om jag skriver i rätt forum.

Så jag har äntligen sparat ihop till en täcksömsmaskin och vill ha tips och råd på vad jag ska tänka på när jag ska köpa en sån maskin?

Blir sömmen stretchig? Hur stretchig?

Kan man fästa genom att tex sy över där man började sömmen som på en overlock?

Vad ska man ha kedjesömmen till?
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 21:54   #2
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Nu har jag sökt lite på internet för mer information om täcksömsmaskiner. (ej overlock med täcksömsfunktion) Hittar inte mycket.

Dom jag hittade var: Bernina 009DCC, Janome CoverPro 1000CP och Brother 2340 CV.

Finns det inga fler täcksömsmaskiner att välja mellan? I för sig så är väl kanske de bara bra.

Bland dom jag hittat så verkar ju Janomes maskin bäst. Den har stor syyta och friarm. Det tror jag inte dom andra maskinerna har.

Jag vill gärna att den maskinen jag ska köpa klarar av att sy över tjocka kanter/fållar, mm.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 07:24   #3
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Jag är ute efter samma information.

Jag har hittills lyckats luska reda på att Janome 1000 CP skall vara en riktigt bra maskin. Längre har jag inte kommit. Jag tycker också att det är viktigt att veta om maskinen klarar att sy över tjocka fållar et.c.

Babylock har också en modell för enbart täcksöm. Babylock Coverstitch . Den är, som alla maskiner från den tillverkaren, förhållandevis dyr, den kostar runt 10k. Men Babylocks maskiner lär också hålla mycket hög kvalitet...

Jag har funderat lite på att handla över nätet, från England. En webbutik som har nämnts i trådar här på forumet är:
http://www.sewingmachinesdirect.co.uk
Där kan man köpa en Janome 1000 CP för £219 + en fraktkostnad på £35 vilket blir knappt 3500 kr. Jämför med priset i butik här i landet: ca 6000 kr... Jag funderar lite på ett sådant inköp, trots den svagare ”säkerheten” vad avser garantireparationer. Man lär ju få skicka sin maskin till England om den skulle krångla...



Här är en länk till stor amerikansk hemsida med bland mycket annat recensioner av sy- och overlockmaskiner:
http://sewing.patternreview.com

Posta gärna den information du kommer över, det skall jag göra...
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 07:51   #4
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
OK, DET HÄR HAR JAG LYCKATS SAMLA IHOP:

_________________________________________________

Bernina 009DCC
Skär ej i tyget. Syr endast täcksöm och kedjestygn.

Tillverkare: Bernina
Tillverkarens produktsida
Betyg:

(baserat på 1 recension)

Skriv en egen recension

Det finns 1 ägare på Sysidan
Lägg till i Min syhörna


2005-06-22 Annika Angéus
Betyg: 4

Plus: Är bra på det "lilla" den kan. Fina sömmar.

Minus Lite känslig. Undertråden kan ibland behöva träs om i griparen.

Kommentar: Så praktiskt med en separat maskin. Resultatet blir proffsigt. Slipper ombyggnadsproceduren som blir när man har en overlock med täcksömsfunktion. Man syr faktiskt den där korta sömmen som blir pricken över i.

Kundservice: Hjördis har givit bra information och support hela tiden.

Köpplats: Atljé Syboda, Östhammar

BERNINA 0009DCC är också perfekt för att sy heminredning och hantverks projekt men även för utsmycknng med dekortrådar. Och det bästa är - du behöver inte ställa om maskinen från en vanlig overlock till coversöm. 0009DCC är alltid redo för att komplettera din vanliga symaskin och overlockmaskin.

Compensatin Foot: With it's floating 'toes' maintaining alignment with uneven fabric layers, the compensating foot ensures a professionally finished coverstitch every time.

5mm Cover Stitch: This industry standard stitch is great for hemming knits, sewing elastics, stitching stretchy lace, decorative seams, and binding edges.

Two Thread Chain Stitch: Good for seaming, binding, gathering, and for decorative work on woven fabrics with little or no stretch.

_________________________________________________

Janome CoverPro 1000CP
Cover Pro 1000CP är en specialmaskin för kedjessöm, tvilling- eller trippelcoversömmar, syhastighet 1000 spm.

Tillverkarens produktsida
Betyg:

(baserat på 1 recension)

Skriv en egen recension

Det finns 5 ägare på Sysidan
Lägg till i Min syhörna


2005-11-24 Ann-Marie Sönnerskog
Betyg: 5

Plus: Syr jättefina sömmar,även över tjocka sömsmåner.Lätt att trä.

Minus dålig belysning

Kommentar: Tröttnade till slut på husqvarnas 936.Det vill säga att göra om den till täcksöm ( för övrigt bra).Det är verkligen bra att ha denna maskin stående bredvid för täcksöm, trädd och klar.Den är urstark och enkel att förstå sej på.Jättefina sömmar.

Kundservice: Bra service hos ateljé Madiel i Kristinehamn.

Pris: 5995.00
Jag kan varmt rekommendera Janome CoverPro, det är min nya bästa vän. Underbara sömmar i alla material jag har använt den till hittills. Den är lite bullig framåt så arbetsställingen blir inte den bästa när man ska trä nålarna eller byta nål, men det är det enda jag kan kommma på nu som inte är så bra. Men den är superenkel att trä och att använda.
Håller fullständigt med Mia om Cover Pro.Enkel att trä, perfekta sömmar alltid "startklar".
För 2 dar sen fick jag av min Janome-handlare låna hem en Cover Pro för att testa fram till midsommar, men jag är redan övertygad så den maskinen behåller jag. Har en gammal vanlig overlock sen tidigare som jag funderat på att byta ut mot en nyare kombinationsmaskin men har insett att det är mycket smartare att behålla den och köpa till Covern istället.
Agneta

_________________________________________________

Brother
2340 CV
Det här är en cover stitch-maskin som ger ett professionellt resultat av hög kvalitet. Färgguidad guide för trådträdning. Snabbt och enkelt system för trädning av undertråd. Olika matarinställnigar ger perfekta sömmar. Tar bort veck och sträckningar som stygnen kan skapa i tyget.


Tredubbla cover stitch-sömmar.

Breda cover stitch-sömmar.

Smala cover stitch-sömmar.

Kedjestygn.

5 695:-


Tredubbla cover stitch-sömmar
Cover stitch-sömmar sydda med fyra trådar och tre nålar. För fållar och dekorativa effekter. Perfekt när du syr sportkläder, eftersom den här typen av söm blir både elastisk och hållbar.

Breda cover stitch-sömmar (6 mm)
Cover stitch-sömmar sydda med två nålar och tre trådar. För fållar och dekorativa effekter på T-shirts och stickade plagg.

Smala cover stitch-sömmar (3 mm)
Cover stitch-sömmar sydda med två nålar och tre trådar. För fållar på tunna tyger och kantband.
Kedjestygn
Dubbla kedjestygn sydda med en nål och två trådar. För kantband, sammanfogning av vävda material och dekorativa effekter.

Dekorsöm
Skapar specialeffekter med av kontrastfärger i undertråden.

_________________________________________________


MVH Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 08:02   #5
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Måste man inte betala massor med tullavgift när man beställer utomlands? Får man med svensk bruksanvisning, en sån med många språk?

Dom maskinerna jag nu hittat som är rena täcksömsmaskiner är dom här tre ovan + babylockens täcksömsmaskin som du reckomenderade.

Av dom så verkar ju Janome 1000CP absolut bäst och billigast. Den har tyvärr ingen luftträdning men den verkar hur lätt som helst att trä. Som att trä en vanlig symaskin. Den har ju även friarm vilket dom andra inte har och mycket syutrymme.

Senast redigerad av Hellebelle den 2006-06-21 klockan 08:08.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 08:10   #6
AnnaEff AnnaEff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
Bra sammanställning, Helen!

Det är inga tullavgifter när man handlar inom EU. Väldigt bra. :-)
AnnaEff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 09:37   #7
pernilla pernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 23
Också jag är inne på att skaffa en ren täcksömsmaskin. Vad jag undrar är vad för sorts tråd man syr med, vanlig eller overlockstråd?
pernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 10:18   #8
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Jag tror att det är overlocktråd man syr med.Det gjorde försäljaren när jag var och provade maskinen och så visar dom alltid overlocktrådar på bilderna med täcksömsmaskinen.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 10:23   #9
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Alla ni som bor i gbg & ska köpa täcksömsmaskin eller annan symaskin

Jag kan rekommendera en trevlig säljare i Berninabutiken på Övre Husargatan 21 i Göteborg som säljer Janome täcksömsmaskiner. Han tog in den när jag var sugen på att köpa så att jag kunde få provsy den. Han hjälper gärna til om man vill provsy och visar och förklarar.

Hans maskiner är även lite billigare priser på än om man ringer runt till andra som säljer samma maskiner. Täcksömsmaskinen Janome 1000 CP kostar där 5490 kr. I alla fall så gjorde den det för ca 3 månader sedan då jag var där och köpte en babylock-overlock.


Hälsa gärna från mig om ni köper av honom.

/Helen.K
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 18:44   #10
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Jag skrev i det andra forumet,där du hade skrivit
först!Jag är väldigt intresserad att veta om hur du tivs med din Janome?
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons